Does one have to make up for the time spent on journey with one wife?

Q: My question is that if a person has two wives in Pakistan and he travels with one of them to Denmark for thirty five days where he is with her 20 days and went 15 days alone to Germany. When they come back to Pakistan, how many nights he should be with his other wife which he left in Pakistan. All 35 nights or 20 nights?

bismillah.jpg

A: The time spent on journey will not have to be taken into account. Hence you do not have to make up for that time. However after returning from the journey, you should exercise equality between your wives.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

قال ولا حق لهن في القسم حالة السفر فيسافر الزوج بمن شاء منهن والأولى أن يقرع بينهن فيسافر بمن خرجت قرعتها وقال الشافعي رحمه الله القرعة مستحقة لما روي أن النبي عليه الصلاة والسلام كان إذا أراد سفرا أقرع بين نسائه إلا أنا نقول إن القرعة لتطييب قلوبهن فيكون من باب الاستحباب وهذا لأنه لا حق للمرأة عند مسافرة الزوج ألا يرى أن له أن لا يستصحب واحدة منهن فكذا له أن يسافر بواحدة منهن ولا يحتسب عليه بتلك المدة وإن رضيت إحدى الزوجات بترك قسمها لصاحبتها جاز لأن سودة بنت زمعة رضي الله عنها سألت رسول الله عليه الصلاة والسلام أن يراجعها وتجعل يوم نوبتها لعائشة رضي الله عنها ولها أن ترجع في ذلك لأنها أسقطت حقا لم يجب بعد فلا يسقط والله أعلم (هداية 2/349)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)