Jumuah Salaah in other places besides a Musjid

Q: Bahishti Zewar chapter about the Jumu’ah and Eid Salaah: “To offer jumu’ah salaat openly and with full permission. It will not be permissible to offer jumu’ah salaat in any private and secluded place. If jumu’ah salaat is offered at such a place where the general public is not allowed to come or the doors of the musjid are closed at the time of jumu’ah, the salaat will not be valid.” 

Can we offer the jumuah salaat in a place other than a musjid? 

bismillah.jpg

A: If Jumuah Salaah is performed in a place where the general public are allowed access (and all the conditions of Jumuah are found), the Jumuah Salaah will be valid.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( ويشترط لصحتها ) سبعة أشياء … ( و ) السابع ( الإذن العام ) (الدر المختار 2/ 137-151)

قال الشامي : قوله ( الإذن العام ) أي أن يأذن للناس إذنا عاما بأن لا يمنع أحدا ممن تصح منه الجمعة عن دخول الموضع الذي تصلي فيه وهذا مراد من فسر الإذن العام بالاشتهار وكذا في البرجندي إسماعيل وإنما كان هذا شرطا لأن الله تعالى شرع النداء لصلاة الجمعة بقوله فاسعوا إلى ذكر الله الجمعة والنداء للاشتهار وكذا تسمى جمعة لاجتماع الجماعات فيها فاقتضى أن تكون الجماعات كلها مأذونين بالحضور تحقيقا لمعنى الاسم بدائع واعلم أن هذا الشرط لم يذكر في ظاهر الرواية ولذا لم يذكره في الهداية بل هو مذكور في النوادر ومشى عليه في الكنز و الوقاية و النقاية و الملتقى وكثير من المعتبرات (رد المحتار 2/ 151)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)