Taking a commission for one’s service

Q: I am from Pakistan and doing surgical instruments business and in my business I can not do work without commission for getting business orders. My question is that which commission is halaal or haraam? Without commission I can’t do my business.

bismillah.jpg

A: Taking a commission for one’s service (in organising the merchandise or through facilitating the deal by directing the purchaser to the source) is permissible. However it should be made clear that one is only acting as a middleman between the both parties in organising the merchandise. Similarly the commission should be fixed from the beginning.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

(قوله: وكذا فضولي) يعني غير دلال ولا حاجة إليه؛ لأن الدلال إذا باع بغير إذن كان فضوليا ولعله زاده؛ لأن الدلال في العادة يبيع بالإذن كما هو مقتضى اشتقاقه من الدلالة فإنه يدل البائع على المشتري أو بالعكس ليتوسط بينهما في البيع فزاد قوله أو فضولي ليناسب قولالمصنف بغير إذنه، ويشير إلى أنه لا فرق بين كونه بالإذن أو لا؛ ولذا قال في النهر قيدنا بعدم قبض البائع؛ لأنه لو قبضها ولو فضوليا فكسدت لا يفسد البيع ولا شيء. (رد المحتار 5/270)

وأما الدلال فإن باع العين بنفسه بإذن ربها فأجرته على البائع

قال الشامي : قوله ( فأجرته على البائع ) وليس له أخذ شيء من المشتري لأنه هو العاقد حقيقة شرح الوهبانية وظاهره أنه لا يعتبر العرف هنا لأنه لا وجه له (رد المحتار 4/ 560)

قال الشامي : مطلب في أجرة الدلال   تتمة قال في التاترخانية وفي الدلال والسمسار يجب أجر المثل وما تواضعوا عليه أن في كل عشرة دنانير كذا فذاك حرام عليهم وفي الحاوي سئل محمد بن سلمة عن أجرة السمسار فقال أرجو أنه لا بأس به وإن كان في الأصل فاسدا لكثرة التعامل وكثير من هذا غير جائز فجوزوه لحاجة الناس إليه كدخول الحمام (رد المحتار 6/ 63)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)