Eating in a restaurant wherein alcohol is served

Q: Is it allowed to eat in a restaurant where they serve alcohol? The alcohol in this specific restaurant are stored separately and are kept
far away from food and they serve the people only when they order separately. (Not included in the buffet).

bismillah.jpg

A: It is impermissible for a believer to eat in a restaurant wherein alcohol is served. A believer should exercise maximum precaution in this regard and not purchase from such restaurants. It is highly possible that alcohol could be added in the food or the traces of alcohol could be found on the utensils used to serve the food. 

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

عن جابر : أن النبي صلى الله عليه و سلم قال من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يدخل الحمام بغير إزار ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يدخل حليلته الحمام ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يجلس على مائدة يدار عليها الخمر (ترمذي #2801)

عن سالم عن أبيه قال نهى رسول الله -صلى الله عليه وسلم- عن مطعمين عن الجلوس على مائدة يشرب عليها الخمر وأن يأكل الرجل وهو منبطح على بطنه. (أبو داود #3776)

عن عامر قال سمعت النعمان بن بشير يقول سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول الحلال بين والحرام بين وبينهما مشبهات لا يعلمها كثير من الناس فمن اتقى المشبهات استبرأ لدينه وعرضه ومن وقع في الشبهات كراع يرعى حول الحمى يوشك أن يواقعه ألا وإن لكل ملك حمى ألا إن حمى الله في أرضه محارمه ألا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهي القلب (رواه البخاري 1/13)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)