People take bayat/pledge to a Shaykh and there is a system of Tasbih 6, 12 and on and on but there is Hadith in Tabarani that Amar ibn Salama (Radiyallahu Anhu) said that we were at the home of Abdullah ibn Masud in between Magrib and Esha and in the mean time Abu Musa (Radiyallahu Anhu) came and said I saw a matter that terrified me, some people have came into the Masjid one of them said  recite subhanallah alhamdulillah. Then Abdullah (Radiyallahu Anhu) came to the Masjid and said to them you have deviated. In another Hadith in Abunuayim that Abdullah ibn Jubair (Radiyallahu Anhu)  has reported by his son that some people came in Masjid and in the time of dikr they fell to the ground then he said to his son do not meet with them.From this I understand that this type of tasbih was not there in the time of sahaba (Radiyallahu Anhum). So what is the truth?

Q: People take bayat/pledge to a Shaykh and there is a system of Tasbih 6, 12 and on and on but there is Hadith in Tabarani that Amar ibn Salama (Radiyallahu Anhu) said that we were at the home of Abdullah ibn Masud in between Magrib and Esha and in the mean time Abu Musa (Radiyallahu Anhu) came and said I saw a matter that terrified me, some people have came into the Masjid one of them said  recite subhanallah alhamdulillah. Then Abdullah (Radiyallahu Anhu) came to the Masjid and said to them you have deviated. In another Hadith in Abunuayim that Abdullah ibn Jubair (Radiyallahu Anhu)  has reported by his son that some people came in Masjid and in the time of dikr they fell to the ground then he said to his son do not meet with them.

From this I understand that this type of tasbih was not there in the time of sahaba (Radiyallahu Anhum). So what is the truth?

bismillah.jpg

A: This is with reference to people that engage in zikr collectively in chorus. There are other ahaadeeth that prove that zikr was done audibly, as well as zikr that was done in groups.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

عن أنس قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” قال الله: يا ابن آدم، إن ذكرتني في نفسك ذكرتك في نفسي، وإن ذكرتني في ملإ ذكرتك في ملإ من الملائكة، أو في ملإ خير منهم، وإن دنوت مني شبرا، دنوت منك ذراعا، وإن دنوت مني ذراعا، دنوت منك باعا، وإن أتيتني تمشي، أتيتك أهرول ” قال قتادة: فالله عز وجل أسرع بالمغفرة (مسند أحمد #12405)

عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم * من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ومن يسر على معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ومن سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له به طريقا إلى الجنة وما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله يتلون كتاب الله ويتدارسونه بينهم إلا نزلت عليهم السكينة وغشيتهم الرحمة وحفتهم الملائكة وذكرهم الله فيمن عنده ومن بطأ به عمله لم يسرع به نسبه (مسلم #2699)

فإذا ندب الشرع مثلا إلى ذكر الله فالتزم قوم الاجتماع عليه على لسان واحد وبصوت أو في وقت معلوم مخصوص عن سائر الأوقات ـ لم يكن في ندب الشرع ما يدل على هذا التخصيص الملتزم بل فيه ما يدل على خلافه (الاعتصام 1/ 335)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)