A husband who has two wife’s, he is fair with both of them in everything except that he doesn’t have sex with the first wife because of which the first wife is not happy. Is it permissible for the husband not to have sex with the first wife?

Q: A husband who has two wife’s, he is fair with both of them in everything except that he doesn’t have sex with the first wife because of which the first wife is not happy. Is it permissible for the husband not to have sex with the first wife?

bismillah.jpg

A: He should show the equal amount of affection and attention to both wives. However, equality in the number of times he has relations is not compulsory. 

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

فإن كان له أكثر من امرأة فعليه العدل بينهن في حقوقهن من القسم والنفقة والكسوة وهو التسوية بينهن في ذلك حتى لو كانت تحته امرأتان حرتان أو أمتان يجب عليه أن يعدل بينهما في المأكول والمشروب والملبوس والسكنى والبيتوتة. (بدائع الصنائع 2/332)

( يجب ) وظاهر الآية أنه فرض نهر ( أن يعدل ) أي أن لا يجوز ( فيه ) أي في القسم بالتسوية في البيتوتة ( وفي الملبوس والمأكول ) والصحبة ( لا في المجامعة ) كالمحبة بل يستحب. (الدر المختار 3/201)

قال في رد المحتار: قوله ( والصحبة ) كان المناسب ذكره عقب قوله في البيتوتة لأن الصحبة أي المعاشرة والمؤانسة ثمرة البيتوتة ففي الخانية ومما يجب على الأزواج للنساء العدل والتسوية بينهن فيما يملكه والبيتوتة عندهما للصحبة والمؤانسة لا فيما لا يملكه وهو الحب والجماع

قوله ( لا في المجامعة ) لأنها تبتني على النشاط ولا خلاف فيه قال بعض أهل العلم إن تركه لعدم الداعية والانتشار عذر وإن تركه مع الداعية إليه لكن داعيته إلى الضرة أقوى فهو مما يدخل تحت قدرته. (رد المحتار 3/202)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)