I want to find out about the Aqeeqa for boys, how many sheep and for girls how many sheep? Is it permissable to call people to come home and eat the meat?

Q: I want to find out about the Aqeeqa for boys, how many sheep and for girls how many sheep? Is it permissable to call people to come home and eat the meat?

bismillah.jpg

A:  

  1. It is mustahab in the aqeeqah of a boy to slaughter two sheep or goat. It is mustahab in the aqeeqah of a girl to slaughter one sheep or goat. 
  2. It is permissible.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

يستحب لمن ولد له ولد أن يسميه يوم أسبوعه ويحلق رأسه ويتصدق عند الأئمة الثلاثة بزنة شعره فضة أو ذهبا ثم يعق عند الحلق عقيقة إباحة على ما في الجامع المحبوبي أو تطوعا على ما في شرح الطحاوي وهي شاة تصلح للأضحية تذبح للذكر والأنثى سواء فرق لحمها نيئا أو طبخه بحموضة أو بدونها مع كسر عظمها أو لا واتخاذه دعوة أو لا وبه قال مالك وسنها الشافعي وأحمد سنة مؤكدة شاتان عن الغلام وشاة عن الجارية غرر الأفكار ملخصا والله تعالى أعلم (رد المحتار 6/ 336)

عن يوسف بن ماهك : أنهم دخلوا على حفصة بنت عبد الرحمن فسألوها عن العقيقة فأخبرتهم أن عائشة أخبرتها أن رسول الله صلى الله عليه و سلم أمرهم عن الغلام شاتان مكافئتان وعن الجارية شاة (ترمذي #1513)

 

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)