Covering the head in the state of Ihraam

Q: My question is regarding dam (penalty) at hajj. On a few occasions during ihram I covered my head with a towel but took it off after I realize that this is against the rules of ihram but it was unintentionally. I asked a maulana about this and he said its ok. Also, during sleep I had my head covered with a towel for I don’t know how long and when I woke up, I realized that it was on and took it off right away. Once again, this was unintentional, so I asked the maulana again and he said its ok but just give dam just in case.

bismillah.jpg

A: In the state of Ihraam if quarter or more of the head is covered for an entire day or night (i.e.12 hours) or more then, one damm becomes waajib. If quarter or more of the head is covered for less than one day or night then sadaqa becomes waajib. If less than quarter of the head is covered for an entire day or night or more then, sadaqa becomes waajib. Sadaqah refers to the amount of sadaqatul fitr.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( يتقي الرفث ) …. ( وقلم الظفر وستر الوجه ) كله أو بعضه كفمه وذقنه نعم في الخانية لا بأس بوضع يده على أنفه… قال الشامى: قوله ( كله أو بعضه ) لكن في تغطية كل الوجه أو الرأس يوما أو ليلة دم الربع منهما كالكل وفي الأقل من يوم أو من الربع صدقة كما في اللباب وأطلقه فشمل المرأة لما في البحر عن غاية البيان من أنها لا تغطي وجهها إجماعا اه أي وإنما تستر وجهها عن الأجانب بإسدال شيء متجاف لا يمس الوجه كما سيأتي آخر هذا الباب وأما في شرح الهداية لابن الكمال من أنها لها ستره بملحفة وخمار وإنما المنهي عنه ستره بشيء فصل على قدره كالنقاب والبرقع فهو بحث عجيب أو نقل غريب مخالف لما سمعته من الإجماع ولما في البحر وغيره في آخر هذا الباب (شامى ج 2 ص 488)

و حيثما أطلق الصدقة في جناية الإحرام فهي نصف صاع من بر أو صاع من غيره إلا في جزاء اللبس و الطيب و الحلق و قلم الأظفار إذا فعل شيئا منها كاملا بعذر فهي ثلاثة أصوع طعام أو ستة من غيره و الا في جزاء اللبس اقل من ساعة و جزاء الثلاث و ما دونها من الشعر و الجراد و القمل ففيها تصدق بما شاء و لو يسيرا و الا في قتل المحرم صيدا فهي فيه قدر القيمة (لباب و غيره)… و كل صدقة تجب في الطواف فهي لكل شوط نصف صاع أو في الرمي فلكل حصاة صدقة…(لباب) –(غنية الناسك ص240)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)