Qadha for missed Salaah

Q: Please could you explain the method of performing qadhaa salaah missed from the time of puberty, as well as clarify the following:

  1. Besides sunrise, zawaal and sunset, are there any times during which one cannot perform qadhaa salaah?
  2. Should qadhaa be performed before or after adhaa salaah?
  3. Is there a limit to the number of qadhaa salaah that can be performed at a time?
  4. Does qadhaa have to be performed in the sequence it was missed? If I have missed a salaah today, do I make up that salaah first, or do I continue making up my previous missed salaah?
  5. Any other information that you think will assist me in this regard?

bismillah.jpg

A:

  1. Besides sunrise, zawaal and sunset one can perform qadha salaah at any time. However one should refrain from performing qadha salaah before sunset from the time the colour of the sun changes (as a precaution approximately 10 minutes before sunset).
  2. Both are permissible.
  3. No.
  4. If a person has missed less than six salaah, he should make up for the missed salaah in sequence before performing the present fardh salaah. If a person has missed more than six salaah, then making up for the missed salaah in sequence is not compulsory.
  5. Refer to http://muftionline.co.za/node/2074, http://muftionline.co.za/node/1718.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( وكره نفل ) قصدا ولو تحية مسجد ( وكل ما كان واجبا ) لا لعينه بل ( لغيره ) وهو ما يتوقف وجوبه على فعله ( كمنذور وركعتي طواف ) وسجدتي سهو ( والذي شرع فيه ) في وقت مستحب أو مكروه ( ثم أفسده و ) لو سنة الفجر ( بعد صلاة فجر و ) صلاة ( عصر ) ولو المجموعة بعرفة ( لا ) يكره ( قضاء فائتة و ) لو وترا أو ( سجدة تلاوة وصلاة جنازة وكذا ) الحكم من كراهة نفل وواجب لغيره لا فرض وواجب لعينه ( بعد طلوع فجر سوى سنته ) لشغل الوقت به تقديرا حتى لو نوى تطوعا كان سنة الفجر بلا تعيين ( وقبل ) صلاة ( مغرب ) لكراهة تأخيره إلا يسيرا

قال الشامي في رد المحتار:  قوله ( بعد صلاة فجر وعصر ) متعلق بقوله وكره أي وكره نفل الخ بعد صلاة فجر وعصر أي إلى ما قبيل الطلوع والتغير بقرينة قوله السابق لا ينعقد الفرض الخ ولذا قال الزيلعي هنا المراد بما بعد العصر قبل تغير الشمس وأما بعده فلا يجوز فيه القضاء أيضا وإن كان قبل أن يصلي العصر (رد المحتار 1/ 374-376)

ومن حكمه أن الفائتة تقضي على الصفة التي فاتت عنه لعذر وضرورة فيقضي مسافر في السفر ما فاته في الحضر من الفرض الرباعي أربعا والمقيم في الإقامة ما فاته في السفر منها ركعتين (الفتاوى الهندية 1/ 121)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)