Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Shar’ee Status of Imam’s Dua and Muqtadi’s Response

Shar’ee Status of Imam’s Dua and Muqtadi’s Response

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: In our area, the Imam starts to make dua with such a voice that muqtadi could know that Imam has started to making dua and all the muqtadis start making dua after listening to the voice of Imam (e.g. if he starts dua with alhamdulillahi rabbil a’alameen, he says alhamdulillahi…… with voice and then make entire dua silently). He ends the dua with voice so that muqtadis could know, and muqtadis also end their dua after listening to his voice. No one starts making dua before and none completes dua before the Imam. What is the shar’ee status of this all described above? Should the muqtadi not start making dua before the Imam? Should the Imam inform the muqtadees about his dua by starting it with voice or he should starts his dua silently? If one has finished his dua before Imam, should he wait until the Imam finishes or one should he stand up to offer the sunnats (if there are sunnats after that fardh salaah)? Please clarify the questions and the Shar’ee status of the custom of dua described above.

bismillah.jpg

A: Making dua after every Salaah collectively (where the Imaam audibly make dua and the muqtadis say ameen) is not an established practice in Deen. The sunnah method of dua which used to take place in the time of Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) is that each person used to make his own dua silently after Salaah.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿الاعراف ٥٥﴾

عن أبي هريرة: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم رفع يده بعدما سلم، وهو مستقبل القبلة فقال: اللهم خلص الوليد بن الوليد، وعياش بن أبي ربيعة، وسَلَمة بن هشام، وضعفة المسلمين الذين لا يستطيعون حيلة ولا يهتدون سبيلا من أيدي الكفار … عن أبي هريرة؛ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يدعو في دُبُرِ صلاة الظهر: اللهم خَلِّص الوليد (تفسير ابن كثير 1/ 542)

حدثنا محمد بن يحي قال رأيت عبد الله بن الزبير ورأي رجلا رافعا يديه يدعو قبل ان يفرغ من صلاته فلما فرغ منها قال له: ان رسول الله صلي الله عليه وسلم لم يكن يرفع يديه حتي يفرغ من صلاته . اخرجه ابن ابي شيبة ورجاله ثقات … يفهم منه انه صلي الله عليه وسلم كان يرفع يديه اذا فرغ من صلاته ، فثبت دعاؤه صلي الله عليه وسلم بعد السلام من الصلاة رافعا يديه . (اعلاء السنن 3/ 196)

وقال الهيثمي: رواه الطبراني وترجم له فقال : محمد بن أبي يحيى الأسلمي عن عبد الله بن الزبير ورجاله ثقات (مجمع الزوائد رقم 17345)

قد ذكرنا استحباب الذكر والدعاء للامام والمأموم والمنفرد وهو مستحب عقب كل الصلوات بلا خلاف … ويستحب أن يقبل علي الناس فيدعو (3/ 488)

عن الفضل بن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم الصلاة مثنى مثنى تشهد في كل ركعتين وتخشع وتضرع وتمسكن وتذرع وتقنع يديك يقول ترفعهما إلى ربك مستقبلا ببطونهما وجهك وتقول يا رب يا رب ومن لم يفعل ذلك فهو كذا وكذا (جامع الترمذي رقم 385)

قال العلامة الجنجوهي رحمه الله في شرح الرواية: وهذا يثبت الدعاء بعد الصلاة يرفع يديه كما هو المعمول . وانكار الجهلة عليه مردود (الكوكب الدري 1/ 354)

انظر معارف السنن (3/ 123)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: