Giving two talaaqs over the phone

Q: I got married (only nikkah) 9 years ago (rukhsati and proper marriage function was done after 4 years). Me and my wife had some strong arguments over some thing after nikaah and I got hyper and to scare my wife I gave her 2 talaaqs like this I give you divorce, I give you divorce over a telephonic discussion and after the 2nd time I uttered the word of divorce she disconnected the phone. And that’s what I wanted.

1. Before uttering the word divorce I kept quite and prayed to Allah Almighty that ” Ya Allah I am not going to give my wife divorce and you are the only witness to this thought that I don’t mean it. Actually this word which I am going to speak doesn’t mean anything please accept my apology”. Then after thinking this I spoke to my wife the word of divorce and by speaking the word I started speaking the word in my mind that I am not giving my wife divorce. After she disconnected the phone I called her back after some time like after an hour and apologised to her in a way “I am sorry please listen carefully I haven’t given you divorce because I promised Allah that I am not giving divorce and uttered divorce so there is no divorce. Thats what happened 5 years ago I guess. Now one day I heard and came to know my divorced took place.

2.Tell me weather my divorced happened or not? If it happened then what I have to do now? 

3. If my divorced happened, then I think after 2 talaaqs I could take my wife back. Was the way I mentioned to take back correct or do I have to remarry her again. One important thing I need to mention here although after nikaah we had no sexual relationship but we were together alone in room a lot of time but we opted not to have sex because we had social fear of having a baby before rukhsati. Please advise. 

bismillah.jpg

A: 

  1. You have given two divorces, so the two are valid.
  2. Yes, within 3 monthly cycles.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ٱلطَّلَـٰقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌۢ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌۢ بِإِحْسَـٰنٍ ۗ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُوا۟ مِمَّآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ شَيْـًٔا إِلَّآ أَن يَخَافَآ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ ٱللَّـهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ ٱللَّـهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا ٱفْتَدَتْ بِهِۦ ۗ تِلْكَ حُدُودُ ٱللَّـهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚوَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ ٱللَّـهِ فَأُو۟لَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ ﴿٢٢٩﴾ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُۥ مِنۢ بَعْدُ حَتَّىٰ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُۥ ۗ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَآ أَن يَتَرَاجَعَآ إِن ظَنَّآ أَن يُقِيمَا حُدُودَ ٱللَّـهِ ۗ وَتِلْكَ حُدُودُ ٱللَّـهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ﴿٢٣٠﴾

( هي (اي الرجعة) استدامة الملك القائم ) بلا عوض ما دامت ( في العدة ) أي عدة الدخول حقيقة إذ لا رجعة في عدة الخلوة ابن كمال وتصح مع إكراه وهزل ولعب وخطأ ( بنحو ) متعلق باستدامة ( راجعتك ورددتك ومسكتك ) بلا نية لأنه صريح ( و ) بالفعل مع الكراهة ( بكل ما يوجب حرمة المصاهرة ) كمس… ( و ) تصح ( بتزوجها في العدة ) به يفتى… ( إن لم يطلق بائنا ) فإن أبانها فلا (الدر المختار)

قال العلامة الشامي قوله ( إن لم يطلق بائنا ) هذا بيان لشرط الرجعة ولها شروط خمس تعلم بالتأمل شرنبلالية قلت هي أن لا يكون الطلاق ثلاثا في الحرة أو اثنتين في الأمة ولا واحدة مقترنة بعوض مالي ولا بصفة تنبىء عن البينونة كطويلة أو شديدة ولا مشبهة كطلقة مثل الجبل ولا كناية يقع بها بائن ولا يخفى أن الشرط واحد هو كون الطلاق رجعيا وهذه شروط كونه رجعيا متى فقد منها شرط كان بائنا كما أوضحناه أول كتاب الطلاق وقد استغنى عنها المصنف بقوله إن لم يطلق بائنا وهو أولى من قول الكنز إن لم يطلق ثلاثا (رد المحتار 3/397-400)

(وينكح ) مبانته بما دون الثلاث في العدة وبعدها بالإجماع ومنع غيره فيها لاشتباه النسب ( لا ) ينكح ( مطلقة ) من نكاح صحيح نافذ كما سنحققه ( بها ) أي بالثلاث ( لو حرة وثنتين لو أمة ) ولو قبل الدخول وما في المشكلات باطل أو مؤول كما مر ( حتى يطأها غيره ولو ) الغير ( مراهقا ) يجامع مثله وقدره شيخ الإسلام بعشر سنين (الدر المختار 3/409)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)