Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Spitting in the direction of the qiblah

Spitting in the direction of the qiblah

Q: What does the following hadith mean and is the hadith sahih?

عن حذيفة أظنه عن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قال « من تفل تجاه القبلة جاء يوم القيامة تفله بين عينيه ومن أكل من هذه البقلة الخبيثة فلا يقربن مسجدنا ». ثلاثا. (أبو داود #3826)

bismillah.jpg

A: The meaning of the Hadith is that it is impermissible and disrespectful for one to spit in the direction of the Qiblah. The Hadith is Saheeh.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

عن حذيفة أظنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من تفل تجاه القبلة جاء يوم القيامة تفله بين عينيه ومن أكل من هذه البقلة الخبيثة فلا يقربن مسجدنا ثلاثا  (سنن أبي داود # 3826)

قال : ( من تفل تجاه القبلة ) اي جهة القبلة ( جاء ) اي يجيئ ( يوم القيامة ) وانما عبره بصيغة الماضي لتحقق وقوعه ( تفله ) اي بصاقه ( بين عينيه ) وستدل بهذا على احترام جهة القبلة والاحتراز عن البول والغائط والاستنجاء اليها مطلقا في الصحراء كان او بنيان ( ومن أكل من هذه البقلة الخبيثة ) كتب مولانا محمد يحيى رحمه الله فيه دلالة على ان الخبيث قد يطلق ويراد ما ليس بحرام بل المراد به المكروه الطبعي اوالكريهة الرائحة وغيره وبذلك ينحل كثير من الاشكالات كقوله ثمن الكلب خبيث  وكسب الحجام خبيث ( فلا يقربن مسجدنا ثلاثا ) اي قاله ثلاث مرات تاكيدا وليس المراد انه صلى لله عليه وسلم نهى عن قربان المسجد ثلاث ليال (بذل المجهود 4/363)

عن حذيفة بن اليمان قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : ( من تفل تجاه القبلة جاء يوم القيامة وتفلته بين عينيه ) قال شعيب الأرنؤوط : إسناده صحيح على شرط البخاري (صحيح ابن حبان #1639)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)


Q: What is the translation of the full text of the Arabic Hadith in English?

bismillah.jpg

A: The one who spits in the direction of the Qiblah will come on the day of Qiyaamah in the condition that his spit will be before his sight, and the one who eats from this strong smelling (i.e. bad odor) vegetable (garlic), he should not come close to our Musjid (thereby causing inconvenience to the Muslims).

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: