Janaaza Salaah

Q: I heard that to read Salaah in the last saff of janaza is most rewarding. If yes, what is the evidence of which saff is most rewarding?

bismillah.jpg

A: Yes. The reason for this is that the janaazah Salaah is in reality a dua (an intercession) to Allah Ta’ala to forgive the sins of the deceased. The intercession of the one who displays the most amount of humility receives the greatest reward. Naturally the one who is at the end outwardly seems to be the most humble.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

وخير صفوف الرجال أولها في غير جنازة (الدر المختار 1/570)

وأفضل صفوفها آخرها إظهارا للتواضح

قال الشامي : قوله ( وأفضل صفوفها آخرها الخ ) كذا في القنية وبحث فيه في الحلية بإطلاق ما في صحيح مسلم عنه خير صفوف الرجال أولها وشرها آخرها وبأن إظهار التواضع لا يتوقف على التأخر اه أقول قد يقال إن الحديث مخصوص بالصلاة المطلقة لأنها المتبادرة ولقوله من صلى عليه ثلاثة صفوف غفر له رواه أبو داود وقال حديث حسن والحاكم وقال صحيح على شرط مسلم ولهذا قال في المحيط ويستحب أن يصف ثلاثة صفوف حتى لو كانوا سبعة يتقدم أحدهم للإمامة ويقف وراءه ثلاثة ثم اثنان ثم واحدا اه فلو كان الصف الأول أفضل في الجنازة أيضا لكان الأفضل جعلهم صفا واحدا ولكره قيام الواحد وحده كما كره في غيرها هذا ما ظهر لي ( رد المحتار 2/214)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)