About 12 years ago, a man said ‘ I give 1st talaq’ to his wife while she was pregnant. They both became remorseful for that and within no time and they did tawbah! There were no witness to the 1st talaq. On 03/08/2013 at 3:45 pm while fasting, the man become furious over his wife and started saying “I give 1st talaq” ” I give 2nd talaq”…. His daughter run and stopped his father from saying “3rd talaq”, and then he realized “what am I doing!!” He had no real intention or niyat of giving talaq. He swears by Allah! He and his wife both are very much sorry for the incident and none of them want separation. They have 3 daughters and one son. What is the fatwah on the matter ? How it can be solved?

Q: About 12 years ago, a man said ‘ I give 1st talaq’ to his wife while she was pregnant. They both became remorseful for that and within no time and they did tawbah! There were no witness to the 1st talaq.

On 03/08/2013 at 3:45 pm while fasting, the man become furious over his wife and started saying “I give 1st talaq” ” I give 2nd talaq”…. His daughter run and stopped his father from saying “3rd talaq”, and then he realized “what am I doing!!” He had no real intention or niyat of giving talaq. He swears by Allah! He and his wife both are very much sorry for the incident and none of them want separation. They have 3 daughters and one son. What is the fatwah on the matter ? How it can be solved?

bismillah.jpg

A: Since he had issued three talaaqs (one talaaq 12 years ago and the remaining two talaaqs on the 03/08/2013 at 3:45 while fasting) the nikaah has terminated.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

عن عائشة رضي الله عنها أن رجلا طلق امرأته ثلاثا فتزوجت فسئل رسول الله صلى الله عليه وسلم أتحل للأول؟ قال عليه السلام : لا ، حتى يذوق عسيلتها كما ذاق الأول ( صحيح البخاري 2/791)

وذهب جمهور الصحابة والتابعين ومن بعدهم من أئمة المسلمين إلى أنه يقع ثلاث قال في الفتح بعد سوق الأحاديث الدالة عليه وهذا يعارض ما تقدم وأما إمضاء عمر الثلاث عليهم مع عدم مخالفة الصحابة له وعلمه بأنها كانت واحدة فلا يمكن إلا وقد اطلعوا في الزمان المتأخر على وجود ناسخ أو لعلمهم بانتهاء الحكم لذلك لعلمهم وقول بعض الحنابلة توفي رسول الله عن مائة ألف عين رأته فهل صح لكم عنهم أو عن عشر عشر عشرهم القول بوقوع الثلاث باطل أما أولا فإجماعهم ظاهر لأنه لم ينقل عن أحد منهم أنه خالف عمر حين أمضى الثلاث ولا يلزم في نقل الحكم الإجماعي عن مائة ألف تسمية كل في مجلد كبير لحكم واحد على أنه إجماع سكوتي وأما ثانيا فالعبرة في نقل الإجماع نقل ما عن المجتهدين والمائة ألف لا يبلغ عدة المجتهدين الفقهاء منهم أكثر من عشرين كالخلفاء والعبادلة وزيد بن ثابت ومعاذ بن جبل وأنس وأبي هريرة والباقون يرجعون إليهم ويستفتون منهم وقد ثبت النقل عن أكثرهم صريحا بإيقاع الثلاث ولم يظهر لهم مخالف فماذا بعد الحق إلا الضلال (رد الحتار 3/233)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)