Ahaadith which are quoted by the Fuqaha but cannot be located

Q: What is the reality of those Ahadith which the Fuqahah have cited in their books of Fiqh, but they cannot be located in the books of Hadith?

bismillah.jpg

A: Hafiz Ibn Hajar Asqalaani (Rahmatullahi Alayhi) when asked regarding many of the Ahaadith (of the proofs of the Hanafi Mazhab) which their source could not be located, he mentioned “Many of the proofs of the Hanafi mazhab from the Ahaadith were lost during the wars that took place in the East (e.g. the Tartars war that took place in the seventh century of Islam etc.) Perhaps those Ahaadith were recorded in those books and it did not reach us.”

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ثم إن الحديث الذي أورده الرافعي لم نقف على سنده ، ولا هو موجود في كتب الحديث الموجودة الآن ، ومثل هذا يقول فيه الحفاظ المتأخرون لا أصل له، والمتورعون يقتصرون على قولهم: لم نقف عليه، وهو الأولى، فقد بلغني أن الحافظ ابن حجر سئل عن هذه الأحاديث التي يوردها أئمتنا والأئمة الحنفية في الفقه محتجين بها، ولا تعرف في كتب الحديث؟ فأجاب: بأن كثيرا من كتب الحديث أو الأكثر منها عدم في بلاد الشرق من الفتن، فلعل تلك الأحاديث مخرجة فيها ولم تصل إلينا*.

*ولفظ التوربشتي في (الميسر شرح المصابيح 1/30) : (وهذا علم قد تغيرت بهجته، ….، وقد كان معظم غمرته بالعراق وخراسان، فلما اكتنفتها الفتن… لم يبق من رجال هذا العلم في تلك الديار ديار، وذهب بذهابهم المسموعات، واضمحلت بخرابها المؤلفات) وتوفي التوربشتي سنة 661 بعد فتنة التتار بخمس سنوات تقريبا. (المدخل إلى علوم الحديث الشريف ص93)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)