Whispers of Shaitaan

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: There was a time before I knew of whispers of the devil. I should think what if  Prophet Muhammed (Sallallahu Alayhi Wasallam) or someone else wants the women that I want or I should not pursue to marry a women because I have great love for her ,she’s beautiful, etc and maybe Prophet Muhammed (Sallallahu Alayhi Wasallam)  or someone else wants her. I should also possibly think other stuff in this regard. I may have said stuff in this regard, will I be forgiven for them and are these thoughts whispers of the devil? 

bismillah.jpg

A: These are all whispers.

وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : جاء ناس من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى النبي صلى الله عليه وسلم فسألوه إنا نجد في أنفسنا ما يتعاظم أحدنا أن يتكلم به قال أو قد وجدتموه قالوا نعم قال ذاك صريح الإيمان (رواه مسلم باب بيان الوسوسة في الإيمان وما يقوله من وجدها 1/79)

وعن ابن عباس أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إن الله تجاوز عن أمتي الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه رواه ابن ماجه والبيهقي (مشكوٰة المصابيح ص584)

قال الشامي في رد المحتار : قوله ( وموسوس ) بالكسر ولا يقال بالفتح ولكن موسوس له أو إليه أي تلقى إليه الوسوسة وقال الليث الوسوسة حديث النفس وإنما قيل موسوس لأنه يحدث بما في ضميره وعن الليث لا يجوز طلاق الموسوس قال يعني المغلوب في عقله وعن الحاكم هو المصاب في عقله إذا تكلم يتكلم بغير نظام كذا في المغرب (رد المحتار 4/ 224)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar