Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Exposing one’s satar before others

Exposing one’s satar before others

Q: I have heard that a person who reveals his satr to another person, his salah will not be accepted for 40 years. Is it true?

bismillah.jpg

A: It is haraam for one to exposes his satar before anyone (besides one’s wife) without a valid shar’ee reason (e.g. surgery). Grave warnings have been sounded in the Mubaarak Ahaadith for the one who commits such evil deeds. If one had committed such an action, one should sincerely repent to Allah Ta’ala and make a firm resolve that he will not repeat it in the future. However, his Salaah will be valid.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

حدثنا علي بن محمد حدثنا وكيع عن سفيان عن منصور عن سالم بن أبي الجعد عن أبي المليح الهذلي أن نسوة من أهل حمص استأذن على عائشة فقالت لعلكن من اللواتي يدخلن الحمامات سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول أيما امرأة وضعت ثيابها في غير بيت زوجها فقد هتكت ستر ما بينها وبين الله (ابن ماجة #3740)

وعن أبي سعيد قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” لا ينظر الرجل إلى عورة الرجل ولا المرأة إلى عورة المرأة ولا يفضي الرجل إلى الرجل في ثوب واحد ولا تفضي المرأة إلى المرأة في ثوب واحد ” . رواه مسلم (مشكاة #3100)

وعن جرهد : أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ” أما علمت أن الفخذ عورة ” . رواه الترمذي وأبو داود (مشكاة #3112)

وعن علي رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال له : ” يا علي لا تبرز فخذك ولا تنظر إلى فخذ حي ولا ميت ” . رواه أبو داود وابن ماجه (مشكاة #3112)

عن أبي ذر قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” من كشف سترا فأدخل بصره في البيت قبل أن يؤذن له فرأى عورة أهله فقد أتى حدا لا يحل له أن يأتيه ولو أنه حين أدخل بصره فاستقبله رجل ففقأ عينه ما عيرت عليه وإن مر الرجل على باب لا ستر له غير مغلق فنظر فلا خطيئة عليه إنما الخطيئة على أهل البيت ” . رواه الترمذي وقال : هذا حديث غريب (مشكاة #3526)

وعن أبي سعيد قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” لا يخرج الرجلان يضربان الغائط كاشفين عن عورتهما يتحدثان فإن الله يمقت على ذلك ” . رواه أحمد وأبو داود وابن ماجه (مشكاة #356)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: