Some questions relating to ghusal and Janaazah Salaah

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q:

  1. Is there anything mention like that: “To participate in a janazah where the mayyit is a loved one, a pious person or a neighbor is better than the Nafl prayer.”
  2. How is that if announcement of someone’s death is made in the loud speaker where azan is normally given?
  3. Please give me the reference of this hadice, that the kaaba is the qiblah for the living and the dead (something to this effect)?
  4. Can the camphor oil be used instead of the camphor powder to rub on the sajdah places of the mayyit?
  5. Is it Sunnah to make khilal of the mayyit’s fingers, feets , beard, ears, nape etc same as it is Sunnah for the livings?

bismillah.jpg

A: 

  1. Janaazah is fardh-e-kifaayah and to participate in a fardh-e-kifaayah action is greater than a nafl action.
  2. It is permissible.
  3. We have not come across this Hadith.
  4. Yes.
  5. Yes.

فروع الاتباع أفضل من النوافل لو لقرابة أو جوار أو فيه صلاح معروف ولا بأس بنقله قبل دفنه وبالإعلام بموته وبإرثائه بشعر أو غيره ولكن يكره الإفراط في مدحه لا سيما عند جنازته لحديث من تعزى بعزاء الجاهلية وبتعزية أهله وترغيبهم في الصبر

قال الشامي في رد المحتار : قوله ( وبالإعلام بموته ) أي إعلام بعضهم بعضا ليقضوا حقه هداية وكره بعضهم أن ينادى عليه في الأزقة والأسواق لأنه يشبه نعي الجاهلية والأصح أنه لا يكره إذا لم يكن معه تنويه بذكره وتفخيم بل يقول العبد الفقير إلى الله تعالى فلان بن فلان الفلاني فإن نعي الجاهلية ما كان فيه قصد الدوران مع الضجيج والنياحة وهو المراد بدعوى الجاهلية في قوله ليس منا من ضرب الخدود وشق الجيوب ودعا بدعوى الجاهلية شرح المنية (رد المحتار 2/ 239)

(ويجعل الحنوط ) وهو بفتح الحاء ( العطر المركب من الأشياء الطيبة غير زعفران و ورس ) لكراهتهما للرجال وجعلهما في الكفن جهل ( على رأسه ولحيته ) ندبا ( والكافور على مساجده ) كرامة لها 

قال الشامي : قوله ( على مساجده ) مواضع سجوده جمع مسجد بالفتح لا غيره وهو الجبهة والأنف واليدان والركبتان والقدمان فتح وسواء فيه المحرم وغيره فيطيب ويغطي رأسه إمداد عن التاترخانية قوله ( كرامة لها ) فإنه كان يسجد بهذه الأعضاء فتختص بزيادة كرامة وصيانة لها عن سرعة الفساد درر (رد المحتار 2/ 198)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar