Ruqya

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I have a question about ruqyahs. My mom she like ask sheikhs what should I recite for a ruqyah. Sometimes she gets a ruqyah but as I know ruqyah is spiritual healing for diseases. So Some people do ruqyahs so that their kids behave well like my mom does for me and my brother. So can you give me proof if this is not permissible to tell my mom?

bismillah.jpg

A:  If the ruqya is supported from Qur’an and Hadith and the wordings are correct, it is recited in the correct manner for correct reasons and there is nothing impermissible related according to Shari’ah, it will be permissible.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

قوله ( التميمة المكروهة ) أقول الذي رأيته في المجتبى التميمة المكروهة ما كان بغير القرآن وقيل هي الخرزة التي تعلقها الجاهلية اه. فلتراجع نسخة أخرى، وفي المغرب وبعضهم يتوهم أن المعاذات هي التمائم وليس كذلك إنما التميمة الخرزة ولا بأس بالمعاذات إذا كتب فيها القرآن أو أسماء الله تعالى ويقال رقاه الراقي رقيا ورقية إذا عوذه ونفث في عوذته. قالوا وإنما تكره العوذة إذا كانت لغير لسان العرب ولا يدري ما هو ولعله يدخله سحر أو كفر أو غير ذلك وأما ما كان من القرآن أو شيء من الدعوات فلا بأس به اه(شامي 6/363).

 

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar