Reciting out of sequence in Salaah

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Recently at a Jumu’ah salaah, the Imaam read Surah 110 Al-Nasr in the first Rakaat and then Surah 109 Al-Kafirun in the second rakaat. We have always been taught to read in ascending order, i.e. 109, 110, 111, 112 etc. The Imaam was a guest Shafee Imaam in a largely Hanafee congregation.

  • What is the position regarding the validity of that particular Salaah?
  • What does one do if one is reading individually and makes the same mistake as above and realises it (a) whilst completing the Salaah, and (b) after Salaah is completed?

Bismillaah

Ads by Muslim Ad Network

A: The namaaz is valid but it is makrooh to recite in this manner.

( و ) يكره ( قراءة سورة فوق التي قرأها ) قال ابن مسعود رضي الله عنه ” من قرأ القرآن منكوسا فهو منكوس وما شرع لتعليم الأطفال إلا ليتيسر الحفظ بقصر السورة وإذا قرأ في الأولى قل أعوذ برب الناس لا عن قصد يكررها في الثانية ولا كراهة فيه حذرا عن كراهة القراءة منكوسة ولو ختم القرآن في الأولى يقرأ من البقرة في الثانية لقوله صلى الله عليه و سلم ” خير الناس المرتحل ” يعني الخاتم المفتتح (مراقي الفلاح)

قوله ( ويكره قراءة سورة ) وكذا الآية فوق الآية مطلقا سواء كان في ركعتين أو ركعة واستثنى في الأشباه النافلة فلا يكره فيها ذلك وأقره عليه الغزي والحموي ونقله عن أبي اليسر وجزم به في البحر والدرر وغيرهما (حاشية الطحطاوي 352)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Sidebar