Certain things I heard when attending Hajj classes

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I recently heard from a Moulana whose name I will not mention and he does Hajj classes that when you are flying to Mecca for Hajj then:

  1. In the Plane you can sit in your seat a read your namaaz as you are flying North and facing Qibla! Can this be done?
  2. When making wudhu in the plane you can make massah over your woollen socks! Can this be done?
  3. If you make wudhu in your room and then go to the Harem and you then break wind or go toilet your wudhu does not break due to the massive amounts of people in the Harem and it would be highly inconvenient to go and try to make wudhu again in the Harem! Is this a correct statement?

Bismillaah

A:

  1. All fardh namaazes should be read with their postures facing the qiblah. If one is unable to stand because of the plane being in motion (e.g. turbulence) he may sit on the floor and perform the salaah with the postures facing the qiblah. 
  2. Masah of woollen socks is not permissible according to all four imaams whether it is on the plane or not. 
  3. This is totally incorrect. 

فرائض الصلاة ستة التحريمة لقوله تعالى {وربك فكبر} والمراد تكبيرة الافتتاح والقيام لقوله تعالى {وقوموا لله قانتين} (الهداية1/ 98)

إذا عجز المريض عن القيام صلى قاعدا يركع ويسجد لقوله عليه الصلاة والسلام لعمران بن حصين رضي الله عنه صل قائما فإن لم تستطع فقاعدا فإن لم تستطع فعلى الجنب تومئ إيماء ولأن الطاعة بحسب الطاقة (الهداية1/ 161)

ولا يجوز المسح على الجوربين عند أبي حنيفة إلا أن يكونا مجلدين أو منعلين وقالا يجوز إذا كانا ثخينين لا يشفان لما روي أن النبي عليه الصلاة والسلام مسح على جوربيه ولأنه يمكنه المشي فيه إذا كان ثخينا وهو أن يستمسك على الساق من غير أن يربط بشيء فأشبه الخف وله أنه ليس في معنى الخف لأنه لا يمكن مواظبة المشي فيه إلا إذا كان منعلا وهو محمل الحديث وعنه أنه رجع إلى قولهما وعليه الفتوى (الهداية 1/61)

ولو كان لبس جوربين لا يقومان مقام خفين ثم لبس فوقهما خفين مسح على الخفين لأنه ليس دون القدمين شيء يقوم مقام الخفين وكذلك لو جعل خرقا ولفائف متظاهرة على القدمين ثم لبس فوقهما خفين مسح على الخفين (الأم 1/34)

ولا يجوز المسح على الجوربين عند أبي حنيفة والشافعي إلا أن يكونا مجلدين وهو أحد قولي مالك ولمالك قول آخر لا يجوز المسح على الجوربين وإن كانا مجلدين (الإستذكار 2/253)

قال أحمد : في المسح على الجوربين بغير نعل إذا كان يمشي عليهما ويثبتان في رجليه فلا بأس وفي موضع قال : يمسح عليهما إذا ثبتا في العقب وفي موضع قال : إن كان يمشي فيه فلا ينثني فلا بأس بالمسح عليه فإنه إذا انثنى ظهر موضع الوضوء ولا يعتبر أن يكونا مجلدين (المغني 1/331)

عن أبي هريرة : عن النبي صلى الله عليه و سلم قال إن الله لا يقبل صلاة أحدكم إذا أحدث حتى يتوضأ (جامع الترمذي رقم 76)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Sidebar