Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » When should one raise his hands for Dua?

When should one raise his hands for Dua?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: When should one raise his hands for Dua and when should one not? For example some people raise their hands to recite Dua after Azaan and some people do not. What is the correct way?

Bismillaah

A: We haven’t come across a hadeeth that states that the hands should be raised at the reciting of the du`aa after the azaan. There are other places where the hands may be raised. For example, after fardh namaaz, similarly at the plains of Arafaat, at Safa Marwa, when looking at the Ka`bah for the first time etc.  

عن المهاجر المكي قال : سئل جابر عن الرجل يرى البيت يرفع يديه فقال قد حججنا مع النبي صلى الله عليه وسلم فلم نكن نفعله . رواه الترمذي وأبو داود (مشكاة رقم 2574)

وعن أبي هريرة قال : أقبل رسول الله صلى الله عليه وسلم فدخل مكة فأقبل إلى الحجر فاستلمه ثم طاف بالبيت ثم أتى الصفا فعلاه حتى ينظر إلى البيت فرفع يديه فجعل يذكر الله ما شاء ويدعو . رواه أبو داود (مشكاة رقم 2575)

قال القارى في شرحه: فقال قد حججنا مع النبي فلم نكن نفعله أي رفع اليد عند رؤيته في الدعاء قال الطيبى رحمه الله وبه قال أبو حنيفة ومالك والشافعي رحمهم الله تعالى خلافا لا حمد وسفيان الثوري رحمهما الله تعالى وهو غير صحيح عن أبي حنيفة والشافعي أيضا فإنهم صرحوا إنه يسن إذا رأى البيت أو وصل لمحل يرى منه البيت إن لم يره لعمى أوفي ظلمة أن يقف ويدعو رافعا يديه رواه الترمذي وأبو داود (مرقاة المفاتيح 5/ 467)

ولا يرفع يديه إلا في التكبيرة الأولى خلافا للشافعي رحمه الله في الركوع وفي الرفع منه لقوله عليه الصلاة والسلام لا ترفع الأيدي إلا في سبع مواطن تكبيرة الافتتاح وتكبيرة القنوت وتكبيرات العيدين وذكر الأربع في الحج والذي يرو من الرفع محمول على الابتداء كذا نقل عن ابن الزبير رضي الله عنه

وفي حاشيته: قوله نقل عن ابن الزبير رضي الله عنه راي رجلا يصلي في المسجد الحرام كان يرفع يديه عند الركوع وعند رفع الراس منه فلما فرغ من صلاته قال لا تفعل فان هذا شيء فعله النبي صلي الله عليه وسلم ثم ترك (الهداية 1/ 110)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: