Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Can I be Forgiven for My Troubling Thoughts and Words?

Can I be Forgiven for My Troubling Thoughts and Words?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I have thoughts that trouble it may be because of what I said. If I make dua or say something for something bad (eg dont grant me jannah) (Allah forgive me) or something that may not be bad (eg Allah must make me worship him in hereafter)(Allah forgive me). Can I be forgiven for both situations and the stuff that I say may differ?

Bismillaah

A: Avoid making these type of incorrect duas and ask Allah Ta’ala’s forgiveness and recite the kalimah in abundance.

عن جابر بن عبد الله قال قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- « لا تدعوا على أنفسكم ولا تدعوا على أولادكم ولا تدعوا على خدمكم ولا تدعوا على أموالكم لا توافقوا من الله تبارك وتعالى ساعة نيل فيها عطاء فيستجيب لكم ». قال أبو داود هذا الحديث متصل الإسناد فإن عبادة بن الوليد بن عبادة لقى جابرا. (أبو داود #1534)

وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : جاء ناس من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى النبي صلى الله عليه وسلم فسألوه إنا نجد في أنفسنا ما يتعاظم أحدنا أن يتكلم به قال أو قد وجدتموه قالوا نعم قال ذاك صريح الإيمان (رواه مسلم باب بيان الوسوسة في الإيمان وما يقوله من وجدها 1/79)

عن عبد الله بن عمر عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال يا معشر النساء تصدقن وأكثرن الاستغفار فإني رأيتكن أكثر أهل النار فقالت امرأة منهن جزلة ومالنا يا رسول الله أكثر أهل النار قال تكثرن اللعن وتكفرن العشير وما رأيت من ناقصات عقل ودين أغلب لذي لب منكن قالت يا رسول الله وما نقصان العقل والدين قال أما نقصان العقل فشهادة امرأتين تعدل شهادة رجل فهذا نقصان العقل وتمكث الليالي ما تصلي وتفطر في رمضان فهذا نقصان الدين (صحيح مسلم رقم 79)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: