Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Umme Sulaym and Umme Haraam (Radiyallahu Anhuma)

Umme Sulaym and Umme Haraam (Radiyallahu Anhuma)

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I have read that umm sulaym and umm haram (Radiyallahu Anhuma) were mahram relatives of Nabi (Sallallahu Alayhi Wasallam) which was why Nabi (Sallallahu Alayhi Wasallam) would spend the afternoon by them. I would like to know how were they related?

Bismillaah

A: ‘Allamah Nawai (Rahimahullah) has stated that it is authentically proven from the Ulama that Umme Haraam and Umme Sulaim (radhiyallahu anhuma) were mahram relatives of Rasulullah (sallallahu alaihi wasallam). However, the Ulama differ in regard to the way they were related to Rasulullah (sallallahu alaihi wasallam). Some are of the opinion that they were the foster aunts of Rasulullah (sallallahu alaihi wasallam). Others are of the opinion that they were the maternal aunts of the father or grandfather of Rasulullah (sallallahu alaihi wasallam).

And Allah Ta’ala knows best.

 وعن أنس قال : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يدخل على أم حرام بنت ملحان وكانت تحت عبادة بن الصامت فدخل عليها يوما فأطعمته ثم جلست تفلي رأسه فنام رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم استيقظ وهو يضحك قالت : فقلت : ما يضحكك يا رسول الله ؟ قال : ” ناس من أمتي عرضوا علي غزاة في سبيل الله يركبون ثبج هذا البحر ملوكا على الأسرة أو مثل الملوك على الأسرة ” . فقلت : يا رسول الله ادع الله أن يجعلني منهم فدعا لها ثم وضع رأسه فنام ثم استيقظ وهو يضحك فقلت : يا رسول الله ما يضحكك ؟ قال : ” ناس من أمتي عرضوا علي غزاة في سبيل الله ” . كما قال في الأولى . فقلت : يا رسول الله ادع الله أن يجعلني منهم . قال : ” أنت من الأولين ” . فركبت أم حرام البحر في زمن معاوية فصرعت عن دابتها حين خرجت من البحر فهلكت . متفق عليه (مشكاة رقم 5859)

وعن أنس رضي الله عنه قال كان رسول الله يدخل على أم حرام بنت ملحان بكسر الميم وهو ابن خالد وهي خالة أنس نسبا وهي وأمه أم سليم من خالات النبي رضاعا أو نسبا قال النووي اتفق العلماء على أنها كانت محرما له واختلفوا في كيفية ذلك فقال ابن عبد البر وغيره كانت إحدى خالاته من الرضاعة وقال آخرون بل كانت خالة لأبيه أو لجده عبد المطلب وكانت أمه من بني النجار وقد سبق ذكر وجه الدخول عليها في حديث أختها أم سليم مع زيادة تحقيق فتذكر وكانت تحت عبادة بن الصامت أي زوجته قال المؤلف أسلمت وبايعت وماتت غازية مع زوجها بأرض الروم وقبرها بقبرس روى عنها ابن أختها أنس بن مالك وزوجها عبادة قال ابن عبد البر لا أقف لها على اسم صحيح غير كنيتها وكان موتها في خلافة عثمان (مرقاة المفاتيح 10/ 137)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: