Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Are Auctions Halal in Islam?

Are Auctions Halal in Islam?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I would like to know if Auctions are permissible in Islam. I run an online business and would like to add this function to my website, similar to bid or buy. Put an item with a reserve price and then people can bid to buy it.

Bismillaah

A: If the auctioning is conducted in accordance to shar`ee principles it will be permissible.

عن أنس بن مالك : أن رسول الله صلى الله عليه و سلم باع حلسا وقدحا وقال من يشتري هذا الحلس والقدح فقال رجل أخذتهما بدرهم فقال النبي صلى الله عليه و سلم من يزيد على درهم ؟ من يزيد على درهم ؟ فأعطاه رجل درهمين فباعهما منه (جامع الترمذي رقم 1218)

فصل فيما يكره: قال ونهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن النجش وهو أن يزيد في الثمن ولا يريد الشراء ليرغب غيره قال عليه الصلاة والسلام لا تناجشوا قال وعن السوم على سوم غيره قال عليه الصلاة والسلام لا يستام الرجل على سوم أخيه ولا يخطب على خطبة أخيه ولأن في ذلك ايحاشا وإضرارا وهذا إذا تراضى المتعاقدان على مبلغ ثمن في المساومة أما إذا لم يركن أحدهما إلى الآخر فهو بيع من يزيد ولا بأس به على ما نذكره … قال ولا بأس ببيع من يزيد وتفسيره ما ذكرنا وقد صح أن النبي عليه الصلاة والسلام باع قدحا وحلسا ببيع من يزيد ولآنه بيع الفقراء والحاجة ماسة إليه نوع منه (الهداية 3/66)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: