Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » The Ulama’s View on i-TV

The Ulama’s View on i-TV

Q: What is the Ulama’s view concerning i-tv?

A: The television is one of the main tools of Shaitaan in spreading obscenity, immodesty and shamelessness. Furthermore, producing pictures of animate objects as well as viewing them have been severely condemned in the Ahaadith of Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasallam). In order for one to  propagate Islam via the television, one is required to appear on the television. This demands that one allow his photo to be taken and to be videoed whereas this has been prohibited by Allah Ta’aala and his Rasul (Sallallahu Alaihi Wasallam). All the four madhabs are unanimous upon the fact that picture making of animate objects is forbidden in Islam. Islam is not in need of adopting haraam means to spread its message. Hence, it is totally impermissible for anyone to propagate Islam via the television.

In one Hadith Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) mentioned:

إن أشد الناس عذابا عند الله يوم القيامة المصورون (صحيح البخاري 2/880 ، صحيح لمسلم 2/201)

Those involved in picture-making will be subjected to the worst forms of punishment on the day of Qiyaamat. (Bukhari 2/880, Muslim 2/201)

قال النبي صلى الله عليه وسلم إن أشد الناس عذابا عند الله يوم القيامة المصورون (صحيح البخاري2/880, صحيح لمسلم 2/201)

وظاهر كلام النووي في شرح مسلم الإجماع على تحريم تصوير الحيوان وقال وسواء صنعه لما يمتهن أو لغيره فصنعته حرام بكل حال لأن فيه مضاهاة لخلق الله تعالى وسواء كان في
ثوب أو بساط أو درهم وإناء وحائط وغيرها ا هـ فينبغي أن يكون حراما لا مكروها إن ثبت الإجماع أو قطعية الدليل بتواتره (رد المحتار 1/647)

والحاصل أنه يحرم تصوير حيوان عاقل أو غيره إذا كان كامل الاعضاء إذا كان يدوم إجماعا، وكذا إن لم يدم على الراجح كتصويره من نحو قشر بطيخ ويحرم النظر إليه إذ النظر إلى المحرم حرام … وغير ذي ظل كالمنقوش في حائط أو ورق فيكره (حاشية الدسوقي على الشرح الكبير 3/201)

قال أصحابنا وغيرهم من العلماء تصوير صورة الحيوان حرام شديد التحريم وهو من الكبائر لأنه متوعد عليه بهذا الوعيد الشديد المذكور في الأحاديث وسواء صنعه بما يمتهن أو بغيره فصنعته حرام بكل حال لأن فيه مضاهاة لخلق الله تعالى وسواء ما كان فى ثوب أو بساط أودرهم أو دينار أو فلس أو اناء أو حائط أو غيرها وأما تصوير صورة الشجر ورحال الابل وغير ذلك مما ليس فيه صورة حيوان فليس بحرام هذا حكم نفس التصوير وأما اتخاذ المصور فيه صورة حيوان فان كان معلقا على حائط أو ثوبا ملبوسا أو عمامة ونحوذلك مما لايعد ممتهنا فهو حرام وان كان في بساط يداس ومخدة ووسادة ونحوها مما يمتهن فليس بحرام ولكن هل يمنع دخول ملائكة الرحمة ذلك البيت فيه كلام نذكره قريبا إن شاء الله ولافرق في هذا كله بين ماله ظل وما لا ظل له هذا تلخيص مذهبنا في المسألة وبمعناه قال جماهير العلماء من الصحابة والتابعين ومن بعدهم وهو مذهب الثوري ومالك وأبي حنيفة وغيرهم (شرح النووي على المسلم مع صحيح لمسلم 2/199)

يحرم تصوير ما فيه الروح ولا يحرم تصوير الشجر و نحوه. والتمثال مما لا يشابه ما فيه روح على الصحيح من المذهب, … يحرم تعليق ما فيه صورة حيوان, و ستر الجدار به, و تصويره على الصحيح من المذهب (الإنصاف 1/334)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: