Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Performing Jumu’ah in a Church Hall

Performing Jumu’ah in a Church Hall

Q: Are we allowed to pray Jumu’ah in a church Hall, private hall, community hall, etc.?

A: If the signs and symbols of kufr i.e. the cross, statues, pictures of Isa (Alaihi Salaam), Maryam (Alaiha Salaam) and other animate objects are found in the hall, it will be impermissible to enter such a place. If these things are not present there, it will be permissible to perform salaah in it. However, it is better to find another venue to perform the Jumuah that is not used by the kuffaar for their prayers, functions or ceremonies.

تنبيه يؤخذ من التعليل بأنه محل الشياطين  كراهة الصلاة في معابد الكفار لأنها مأوى الشياطين كما صرح به الشافعية ويأخذ مما ذكروه عندنا ففي البحر من كتاب الدعوى عند قول الكنز ولا يحلفون في بيت عباداتهم في التاترخانية يكره للمسلم الدخول في البيعة والكنيسة وإنما يكره من حيث إنه مجمع الشياطين لا من حيث إنه ليس له حق الدخول ا هـ قال في البحر والظاهر أنها تحريمية لأنها المرادة عند إطلاقهم وقد أفتيت بتعزير مسلم لازم الكنيسة مع اليهود ا هـ  فإذا حرم الدخول فالصلاة أولى وبه ظهر جهل من يدخلها لأجل الصلاة فيها. (شامي 1/380)

وفي الهندية عن التتمة يكره للمسلم الدخول في البيعة والكنيسة وإنما يكره من حيث إنه مجمع الشياطين لا من حيث إنه ليس له حق الدخول اه (شامي 6/387)

باب الصلاة في البيعة وقال عمر رضي الله عنه إنا لا ندخل كنائسكم من أجل التماثيل التي فيها الصور وكان ابن عباس يصلي في البيعة إلا بيعة فيها تماثيل. حدثنا محمد قال أخبرنا عبدة عن هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة أن أم سلمة ذكرت لرسول الله صلى الله عليه وسلم كنيسة رأتها بأرض الحبشة يقال لها مارية فذكرت له ما رأت فيها من الصور فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم أولئك قوم إذا مات فيهم العبد الصالح أو الرجل الصالح بنوا على قبره مسجدا وصوروا فيه تلك الصور أولئك شرار الخلق عند الله.(بخاري 1/62)

قوله “قال عمر رضي الله عنه” و هذا حين فتح الشام و صنع له رجل من عظمائهم مأدبة و قال أحب أن تجيبنى فقال له عمر الخ (فيض الباري 2/48)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: