Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Head Covering: Etiquette or Sunnah?

Head Covering: Etiquette or Sunnah?

Q: Someone told me that the covering of the head when eating and going to the toilet is an etiquette and not a sunnah. Is this true? If it is true then by doing it in abundance, will it become bid’ah?

A: Covering the head at the time of eating and going to the toilet is an adab. If one does it continuously regarding it an adab, it will not become a bid’ah.

 مطلب كلمة لا بأس دليل على المستحب غيره لأن البأس الشدة  بأس الخ ) في هذا التعبير كما قال شمس الأئمة إشارة إلى أنه لا يؤجر ويكفيه أن ينجو رأسا برأس ا هـ قال في النهاية لأن لفظ لا بأس دليل على أن المستحب غيره لأن البأس الشدة ا هـ ولهذا قال في حظر الهنية عن المضمرات والصرف إلى الفقراء أفضل وعليه الفتوى ا هـ وقيل يكره لقوله إن من أشراط الساعة أن تزين لمساجد الحديث وقيل يستحب لما فيه من تعظيم المسجد قوله ( لأنه يلهي المصلي ) أي فيخل بخشوعه من النظر إلى موضع سجوده ونحوه وقد صرح في البدائع في مستحبات الصلاة أنه ينبغي الخشوع فيها ويكون منتهى بصره إلى موضع سجوده الخ وكذا صرح في الأشباه أن الخشوع في الصلاة مستحب

والظاهر من هذا أن الكراهة هنا تنزيهية فافهم (رد المحتار 1/658)

ولا بأس بالأكل متكئا أو مكشوف الرأس في المختار (رد المحتار 6/340)

ولا بأس بالأكل مكشوف الرأس وهو المختار كذا في الخلاصة (الفتاوى الهندية 5/337)

وفي الخلاصة والأكل مكشوف الرأس والأكل يوم الأضحى قبل الصلاة فيه روايتان والمختار أنه لا يكره (البحر الرائق 8/337)

عن حبيب بن صالح رضى الله عنه قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم اذا دخل الخلاء لبس حذاءه وغطّى     رأسه.(بيهقى 1/96)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: