Offer and acceptance of a business transaction through actions

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I recently read that a sale takes place with a verbal offer and acceptance from both parties. However, in today’s times, we notice that at the time of purchase, customers merely place the money on the counter while the cashiers hand over the goods without any words being exchanged.  Will the sale be valid in these cases as no verbal offer and acceptance is apparently found?

Bismillaah

A: In Shari’ah, a sale takes place with a verbal offer from one party and a verbal acceptance from the other party. However, the actions of giving and taking can substitute a verbal offer and acceptance. Hence, when the customer pays the money and the seller hands over the sale item, the sale will take place.

And Allah Ta’ala knows best.

(وأما) المبادلة بالفعل فهي التعاطي ويسمى هذا البيع بيع المراوضة وهذا عندنا وقال الشافعي رحمه الله لا يجوز البيع بالتعاطي (بدائع الصنائع 5/134)

(وأما الفعل فالتعاطي) وهو التناول قاموس (في خسيس ونفيس) خلافا للكرخي (ولو) التعاطي (من أحد الجانبين على الأصح) فتح وبه يفتي فيض (إذا لم يصرح معه) مع التعاطي (بعدم الرضا) فلو دفع الدراهم وأخذ البطاطيخ والبائع يقول لا أعطيها بها لم ينعقد كما لو كان بعد عقد فاسد خلاصة وبزازية وصرح في البحر بأن الإيجاب والقبول بعد عقد فاسد لا ينعقد بهما البيع قبل متاركة الفاسد ففي بيع التعاطي بالأولى (الدر المختار 4/513-514)

قال العلامة ابن عابدين رحمه الله (قوله كما لو كان) أي البيع بالتعاطي بعد عقد فاسد، وعبارة الخلاصة اشترى رجل من وسائدي وسائد ووجوه الطنافس وهي غير منسوجة بعد ولم يضربا له أجلا لم يجز فلو نسج الوسائد ووجوه الطنافس وسلم إلى المشتري لا يصير هذا بيعا بالتعاطي لأنهما يسلمان بحكم ذلك البيع السابق وأنه وقع باطلا اهـ وعبارة البزازية والتعاطي إنما يكون بيعا إذا لم يكن بناء على بيع فاسد أو باطل سابق أما إذا كان بناء عليه فلا اهـ (رد المحتار 4/514)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Sidebar



Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive curated Islamic Q&A every week!

You have Successfully Subscribed!