Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Reciting Surahs Out of Sequence in Salaah: Permissible or Not?

Reciting Surahs Out of Sequence in Salaah: Permissible or Not?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: When performing salaah, can one recite Surahs against the sequence of the Qur’an? For example, can one recite Surah Falaq in the first rakaat and Surah Kaafiroon in the second rakaat? 

Bismillaah

A: One should maintain the sequence of the Qur’an in the recitation of the Surahs. Hence, in the second rakaat, one should not recite a Surah which comes before the Surah that one had recited in the first rakaat. Rather, one should recite a Surah that comes after the Surah that one had recited in the first rakaat, irrespective of whether the Surah comes immediately after the first Surah or not. However, in a fardh Salaah, one should not omit one Surah in between two Surahs. In a fardh Salaah, if one intentionally omits one surah between two surahs, it will be makrooh, except in the case where the Surah omitted is considerably longer than the Surah before it. In that case, it will be permissible to omit one Surah e.g. one recited Surah Watteen in the first rakaat and recites Surah Qadr in the second rakaat, leaving out Surah Alaq in between. This law pertains to fardh salaah. As far as nafl Salaah is concerned, then it is permissible for one to omit one Surah in between two Surahs.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ويكره الفصل بسورة قصيرة وأن يقرأ منكوسا إلا إذا ختم فيقرأ من البقرة وفي القنية قرأ في الأولى الكافرون وفي الثانية ألم تر أو تبت ثم ذكر يتم وقيل يقطع ويبدأ ولا يكره في النفل شيء من ذلك (الدر المختار 1/ 546-547)
قال العلامة ابن عابدين – رحمه الله -: (قوله ويكره الفصل بسورة قصيرة) أما بسورة طويلة بحيث يلزم منه إطالة الركعة الثانية إطالة كثيرة فلا يكره.(رد المحتار 1/546)

ويؤيده أيضا أنهم قالوا يجب الترتيب في سور القرآن، فلو قرأ منكوسا أثم لكن لا يلزمه سجود السهو لأن ذلك من واجبات القراءة لا من واجبات الصلاة كما ذكره في البحر في باب السهو.(رد المحتار1/ 457)

ولو قرأ في الأولى سورة وفي الثانية ما فوقها كره فإن جرى ذلك على لسانه فتذكر قطع وابتدأ وقيل يتمها كذا في (القنية) ثم قال قرأ في الأولى الكافرون وابتدأ في الثاني ألم تر كيف أو تبت  ثم ذكر يتم هذا في الفرائض أما في النوافل فلا يكره شيء من ذلك كذا في (الخلاصة) والله الموفق بمنه وكرمه (النهر الفائق 1/237)

و يكره تطويل الركعة الثانية على الركعة الأولى بثلاث آيات فأكثر لا تطويل الثالثة لأنه ابتداء صلاة نفل في جميع الصلوات الفرض بالاتفاق والنفل على الأصح إلحاقا له بالفرض غيما لم يرد فيه تخصيص من التوسعة  (مراقي الفلاح صـ 352)

فتاوى محموديه 10/506

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: