Different levels of guidance

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za
image_pdfimage_print

Q: Is it correct to say that guidance is actually from Allah Ta’ala alone, and that when the Prophets gave us guidance, they themselves did not guide us, but it is Allah Ta’ala who guided us? Also, is it mentioned in the Quran that Allah Ta’ala told the Holy Prophet (sallallahu alayhi wasallam), “It is not you who guides them, it is Allah who guides”?

Bismillaah

A: When the word ‘guidance’ is used then it has different shades of meaning. One is delivering the message of Allah Ta`ala. In this respect, the Ambiyaa (alayhimus salaam) had given guidance. The other level is taufeeq and the grace of Allah Ta’ala to do good. This is entirely the work of Allah Ta’ala.

And Allah Ta`ala knows best

وَما تَوفيقى إِلّا بِاللَّـهِ عَلَيهِ تَوَكَّلتُ وَإِلَيهِ أُنيبُ ﴿سورة الهود، ٨٨﴾

اهدِنَا الصِّراطَ المستَقيمَ ﴿سورة الفاتحة ، ٦﴾

إِنَّكَ لا تَهدى مَن أَحبَبتَ وَلـٰكِنَّ اللَّـهَ يَهدى مَن يَّشاءُ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمهتَدينَ ﴿سورة القصص ، ٥٦﴾

حدثنا محمد بن يحيى قال: حدثنا أبو مسهر، عن سعيد بن عبد العزيز، عن ربيعة بن يزيد، عن عبد الرحمن بن أبي عميرة، وكان من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال لمعاوية: «اللهم اجعله هاديا مهديا واهد به»: «هذا حديث حسن غريب».(سنن الترمذي، الرقم: 3842)

الحمد لله الذي هدانا إلى الصراط المستقيم فتفسير قوله الحمد لله واضح، وأما الهداية فكما قيل الدلالة الموصلة إلى المطلوب أو الدلالة على ما يوصل إلى المطلوب.وأجمعوا على أنه إذا نسب إلى الله، يراد به الأول، وإذا نسب إلى الرسول أو القرآن ، يراد به الثاني.(نور الأنوار صــ 2)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar