Masbooq making salaam with the Imaam

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: A person missed one rakaat in fardh salaah. At the end, when the Imam made salaam, the person who missed the rakaat made the salaam, either to one side or both sides. Does he need to make sajda-e-sahw for the salaam he made with the Imam?

Bismillaah

A: If he made the salaam intentionally, his salaah will break and he will have to repeat the entire salaah. If he made the salaam mistakenly, then the salaah will be valid, however he will have to make sajda-e-sahw at the end of his salaah after completing the missed rakaat.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

(ومنها) أنه لو سلم ساهيا أو قبله لا يلزمه سجود السهو وإن سلم بعده لزمه. كذا في الظهيرية هو المختار. كذا في جواهر الأخلاطي.وإن سلم مع الإمام على ظن أن عليه السلام مع الإمام فهو عمد فتفسد.كذا في الظهيرية.(الفتاوى الهندية 1/ 91)

ولا يسلم إذا سلم الإمام؛ لأن هذا السلام للخروج عن الصلاة وقد بقي عليه أركان الصلاة فإذا سلم مع الإمام فإن كان ذاكرا لما عليه من القضاء فسدت صلاته؛ لأنه سلام عمد، وإن لم يكن ذاكرا له لا تفسد؛ لأنه سلام سهو فلم يخرجه عن الصلاة.وهل يلزمه سجود السهو لأجل سلامه؟ ينظر إن سلم قبل تسليم الإمام أو سلما معا لا يلزمه؛ لأن سهوه سهو المقتدي، وسهو المقتدي متعطل، وإن سلم بعد تسليم الإمام لزمه؛ لأن سهوه سهو المنفرد فيقضي ما فاته ثم يسجد للسهو في آخر صلاته.(بدائع الصنائع 1/ 176)

(ويسجد للسهو ولو مع سلامه) ناويا (للقطع) لأن نية تغيير المشروع لغو (ما لم يتحول عن القبلة أو يتكلم) لبطلان التحريمة، ولو نسي السهو أو سجدة صلبية أو تلاوية يلزمه ذلك ما دام في المسجد. (سلم مصلي الظهر) مثلا (على) رأس (الركعتين توهما) إتمامها (أتمها) أربعا (وسجد للسهو) لأن السلام ساهيا لا يبطل لأنه دعاء من وجه. (الدر المختار 2/ 91)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Sidebar