Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » What type of clothing should a woman wear for Salaah?

What type of clothing should a woman wear for Salaah?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Is namaz valid in night suits or T-shirt and trousers for girls? 

Bismillaah

A: A female should ensure that her entire body is covered with clothes that are non-transparent and loose fitting. Similarly the clothing should be such that it does not reveal the shape of the body. If the clothing is see-through and the body beneath is visible, then the Salaah will not be valid. Furthermore, the clothing should be of such a nature that it is keeping to the highly esteemed position of salaah and of standing before Allah Ta’ala. Hence it is best for a female to wear a namaaz burqa or an abaayah at the time of standing before Allah Ta’ala in salaah.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

(وعادم ساتر) لا يصف ما تحته، ولا يضر التصاقه وتشكله ولو حريرا أو طينا يبقى إلى تمام صلاة أو ماء كدرا إلا صافيا إن وجد غيره.

و في رد المحتار: قوله (لا يصف ما تحته) بأن لا يرى منه لون البشرة احترازا عن الرقيق ونحو الزجاج

قوله (ولا يضر التصاقه) أي بالألية مثلا وقوله وتشكله من عطف المسيب على السبب وعبارة شرح المنية أما لو كان غليظا لا يرى منه لون البشرة إلا أنه التصق بالعضو وتشكل بشكله فصار شكل العضو مرئيا فينبغي أن لا يمنع جواز الصلاة لحصول الستر ا هـ  قال ط وانظر هل يحرم النظر إلى ذلك المتشكل مطلقا أو حيث وجدت الشهوة ا هـ  قلت سنتكلم على ذلك في كتاب الحظر والذي يظهر من كلامهم هناك هو الأول (رد المحتار 1/410)

فصل (لباس المرأة عند الصلاة) : والمستحب أن تصلي المرأة في درع – قال الدرع يشبه القميص لكنه سابغ يغطي قدميها – وخمار يغطي رأسها وعنقها وجلباب تلتحف به من فوق الدرع روي ذلك عن عمر وابنه وعائشة وعبيدة السلماني و عطاء وهو قول الشافعي قال قد اتفق عامتهم على الدرع وما زاد فهو خير وأستر ولأنه إذا كان عليها جلباب فإنها تجافيه راكعة وساجدة لئلا تصفها ثيابها فتبين عجيزتها ومواضع عوراتها المغلظة (المغني لابن قدامة 1/248,بيت الأفكار الدولية)

قد روي في حديث عن النبي صلى الله عليه و سلم : المراة عورة رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح… وما روت أم سلمة قالت : قلت يا رسول الله أتصلي المرأة في درع وخمار ليس عليها إزار ؟ قال : نعم إذا كان سابغا يغطي ظهور قدميها رواه أبو داود (المغني لابن قدامة 1/247,بيت الأفكار الدولية)

أحسن الفتاوى 3/403

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: