Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Can You Sell Your Camera?

Can You Sell Your Camera?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Is it permissible to sell a camera?

Bismillaah

A: The principle of Shariah is that it is impermissible for one to sell an item that can only used for a haraam purpose. As for an item that has a dual or multiple purpose (i.e. it can be used for haraam as well as halaal), selling it will be permissible. However if one has knowledge that the person purchasing the item is purchasing it for a haraam purpose, then in that case selling the item to him will be impermissible. This ruling also applies to selling cameras.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( و ) جاز ( بيع عصير ) عنب ( ممن ) يعلم أنه ( يتخذه خمرا ) لأن المعصية لا تقوم بعينه بل بعد تغيره وقيل يكره لإعانته على المعصية … ( بخلاف بيع أمرد ممن يلوط به وبيع سلاح من أهل الفتنة ) لأن المعصية تقوم بعينه (شامي 6/391)

ولا يجوز بيع الحر والخمر والخنزير والميتة كذا في التهذيب (هندية 3/116)

قال ولا يجوز الاستئجار على الغناء والنوح وكذا سائر الملاهي لأنه استئجار على المعصية والمعصية لا تستحق بالعقد (هداية 3/303)

قوله ( وكره بيع السلاح من أهل الفتنة لأنه إعانة على المعصية ) قيد بالسلاح لأن بيع ما يتخذ منه السلاح كالحديد ونحوه لا يكره لأنه لا يصير سلاحا إلا بالصنعة نظيره بيع المزامير يكره ولا يكره بيع ما يتخذ منه المزامير وهو القصب والخشب وكذا بيع الخمر باطل ولا يبطل بيع ما يتخذ منه وهو العنب كذا في البدائع وذكر الشارح أن بيع الحديد لا يجوز من أهل الحرب ويجوز من أهل البغي والفرق أن أهل البغي لا يتفرغون لعمله سلاحا لأن فسادهم على شرف الزوال بخلاف أهل الحرب اه … وسيأتي إن شاء الله تعالى في الحظر والإباحة تمامه أطلق في أهل الفتنة فشمل البغاة وقطاع الطريق واللصوص قوله (وإن لم يدر أنه منهم لا) أي لا يكره البيع لأن الغلبة في الأمصار لأهل الصلاح وظاهر كلامهم في الأول أن الكراهة تحريمية لتعليلهم بالإعانة عن المعصية والله أعلم بالصواب (البحر الرائق 5/154)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: