Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Performing Salaah in the Musjid before going to the taraweeh venues

Performing Salaah in the Musjid before going to the taraweeh venues

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: In Ramadhaan, there are many jamaats that take place for Taraweeh Salaah in our area in people’s homes, garages etc. Certain jamaats do not wait for the Esha Salaah in the musjid, rather they perform their Esha salaah earlier so that they can commence their taraweeh salaah as soon as possible. The musjid is close to the homes. Is this correct or should they wait for the Esha Salaah in the Musjid and then proceed to their venues for taraweeh?

Bismillaah

A: It is incumbent that they perform the Esha namaaz in the musjid with jamaat and then proceed to the venues for the taraweeh salaah.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لقد هممت أن آمر فتياني أن يستعدوا لي بحزم من حطب ثم آمر رجلا يصلي بالناس ثم تحرق بيوت على من فيها (مسلم #651)

(والجماعة سنة مؤكدة للرجال ) قال الزاهدي أرادوا بالتأكيد الوجوب إلا في جمعة وعيد فشرط وفي التراويح سنة كفاية وفي وتر رمضان مستحبة على قول وفي وتر غيره وتطوع على سبيل التداعي مكروهة وسنحققه ويكره تكرار الجماعة بأذان وإقامة في مسجد محلة لا في مسجد طريق أو مسجد لا إمام له ولا مؤذن (أقلها اثنان ) واحد مع الإمام ولو مميزا أو ملكا أو جنيا في مسجد أو غيره وتصح إمامة الجني أشباه ( وقيل واجبة وعليه العامة ) أي عامة مشايخنا وبه جزم في التحفة وغيرها قال في البحر وهو الراجح عند أهل المذهب ( فتسن أو تجب ) ثمرته تظهر في الإثم بتركها مرة ( على الرجال العقلاء البالغين الأحرار القادرين على الصلاة بالجماعة من غير حرج ) ولو فاتته ندب طلبها في مسجد آخر إلا المسجد الحرام ونحوه ( فلا تجب على مريض ومقعد وزمن ومقطوع يد ورجل من خلاف ) أو رجل فقط ذكره الحدادي ( ومفلوج وشيخ كبير عاجز وأعمى ) وإن وجد قائدا ( ولا على من حال بينه وبينها مطر وطين وبرد شديد وظلمة كذلك ) وريح ليلا لا نهارا وخوف على ماله أو من غريم أو ظالم أو مدافعة أحد الأخبثين وإرادة سفر وقيامه بمريض وحضور طعام تتوقه نفسه ذكره الحدادي وكذا اشتغاله بالفقه لا بغيره كذا جزم به الباقاني تبعا للبهنسي أي إلا إذا واظب تكاسلا فلا يعذر ويعزر ولو بأخذ المال يعني بحبسه عنه مدة ولا تقبل شهادته إلا بتأويل بدعة الإمام أو عدم مراعاته (الدر المختار 1/552-557)

أحسن الفتاوى (3/284)

فتاوى محمودية (9/399)

فتاوى محمودية (9/401)

إمداد الأحكام (1/533)

فتاوى رحيمية (4/134)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: