Burying the deceased in a coffin

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: In a case where a person is suffering from a communicable disease, the legal requirement is for the mayyit to be buried in a sealed coffin. How should the body be placed in the coffin? In some countries this is a normal requirement.

Bismillaah

A: It is permissible to bury the deceased in a coffin if there is a genuine need and provided there are no kufr inscriptions upon it e.g. sign of a cross etc. Hence the mayyit will be placed in a coffin and buried. It is mustahab to turn the mayyit on the right side so that the entire body and face are towards the qiblah. The fuqahaa have written that a little sand should be placed behind or in front of the mayyit to keep the body secure and prevent it from falling.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( ولا بأس باتخاذ تابوت ) ولو من حجر أو حديد ( له عند الحاجة ) كرخاوة الأرض ( و ) يسن أن ( يفرش فيه التراب)

قال الشامي : قوله ( ولا بأس باتخاذ تابوت الخ ) أي يرخص ذلك عند الحاجة والإ كره كما قدمناه آنفا قال في الحلية نقل غير واحد عن الإمام ابن الفضل أنه جوزه في أراضيهم لرخاوتها وقال لكن ينبغي أن يفرش فيه التراب وتطين الطبقة العليا مما يلي الميت ويجعل اللبن الخفيف على يمين الميت ويساره ليصير بمنزلة اللحد والمراد بقوله ينبغي يسن كما أفصح به فخر الإسلام وغيره بل في الينابيع والسنة أن يفرش في القبر التراب ثم لم يتعقبوا الرخصة في اتخاذه من حديد بشيء ولا شك في كراهته كما هو ظاهر الوجه اه أي لأنه لا يعمل إلا بالنار فيكون كالآجر المطبوخ بها كما يأتي قوله ( له ) أي للميت كما في البحر أو للرجل ومفهومه أنه لا بأس به للمرأة مطلقا وبه صرح في شرح المنية فقال وفي المحيط واستحسن مشايخنا اتخاذ التابوت للنساء يعني ولو لم تكن الأرض رخوة فإنه أقرب إلى الستر والتحرز عن مسها عند الوضع في القبر اه قوله ( كرخاوة الأرض ) أي كونها ندية فيوضع في اللحد أو في الشق إن كانت ندية أو لم يكن للشق سقف كما قدمناه قوله ( أن يفرش فيه ) أي في القبر أو في اللحد كما بيناه (رد المحتار 2/234)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar