Transporting the body of the deceased to another town

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: What is the ruling if a city or town does not have a Muslim qabrastan? Can we transport the body to a city or town that has a Muslim qabrastaan?

Bismillaah

Ads by Muslim Ad Network

A: If there is fear that through transporting the body to a distant place, the body will begin to decompose, then the body should not be transported to another place. Rather the deceased should be buried in the land that he had passed away. The deceased will be buried in the property he owned or the property of any Muslim who volunteers to bury the deceased in his private land. The area should be demarcated so that the grave of the deceased be known.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( ويستحب الدفن في ) المقبرة ( محل مات به أو قتل ) لما روي عن عائشة رضي الله عنها أنها قالت حين زارت قبر أخيها عبد الرحمن وكان مات بالشام وحمل منها لو كان الأمر فيك إلي ما نقلتك ولدفنتك حيث مت ( فإن نقل قبل الدفن قدر ميل أو ميلين ) ونحو ذلك ( لا بأس به ) لأن المسافة إلى المقابر قد تبلغ هذا المقدار ( وكره نقله لأكثر منه ) أي أكثر من الميلين كذا في الظهيرية وقال شمس الأئمة السرخسي وقول محمد في الكتاب لا بأس أن ينقل الميت قدر ميل أو ميلين بيان أن النقل من بلد إلى بلد مكروه وقال قاضيخان وقد قال قبله لو مات في غير بلده يستحب تركه فإن نقل إلى مصر آخر لا بأس به لما روي أن يعقوب صلوات الله عليه مات بمصر ونقل إلى الشام وسعد ابن أبي وقاص مات في ضيعة على أربعة فراسخ من المدينة ونقل على أعناق الرجال إلى المدينة قلت يمكن الجمع بأن الزيادة مكروهة في تغيير الرائحة أو خشيتها وتنتفي بانتفائها لمن هو مثل يعقوب عليه السلام أوسعد رضي الله عنه لأنهما من أحياء الدارين (مراقي الفلاح ص613)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Sidebar