Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » The reward for cancelling the sale of a regretful person

The reward for cancelling the sale of a regretful person

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: If a customer wishes to return an item he purchased merely because he changed his mind (there is nothing wrong with the item), do I have to cancel the sale or can I refuse to cancel the sale?

Bismillaah

A: Once the sale has been concluded, neither the buyer nor the seller has the right to cancel it. However, if the seller takes pity on the buyer and agrees to cancel the sale and refund him, he will be rewarded. Nabi (sallallahu ‘alaihi wasallam) said, “Whoever cancels the sale of a regretful person, Allah will forgive his sins on the Day of Qiyaamah.”

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

باب الإقالة – الإقالة جائزة في البيع بمثل الثمن الأول لقوله عليه الصلاة والسلام من أقال نادما بيعته أقال الله عثرته يوم القيامة (هداية 3/69)

عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم من أقال مسلما أقاله الله عثرته يوم القيامة (سنن ابن ماجه رقم 2199)

باب الإقالة حديث واحد عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال من أقال نادما بيعته أقال الله عثرته يوم القيامة قلت أخرجه أبو داود وابن ماجه عن الأعمش عن أبي صالح عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من أقال مسلما بيعته أقال الله عثرته زاد ابن ماجه يوم القيامة انتهى ورواه ابن حبان في صحيحه في النوع الأول من القسم الأول والحاكم في المستدرك وقال صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه انتهى وقال ابن حبان فيه يوم القيامة دون الحاكم ونادما عند البيهقي (نصب الراية 4/61)

باب الإقالة … ( وهي ) مندوبة للحديث وتجب في عقد مكروه وفاسد بحر وفيما إذا غره البائع يسيرا نهر بحثا فلو فاحشا له الرد كما سيجيء وحكمها أنها ( فسخ في حق المتعاقدين فيما هو من موجبات ) بفتح الجيم أي أحكام ( العقد ) أما لو وجب بشرط زائد كانت بيعا جديدا في حقهما أيضا كأن شرى بدينه المؤجل عينا ثم تقايلا لم يعد الأجل فيصير دينه حالا كأنه باعه منه ولو رده بخيار بقضاء عاد الأجل لأنه فسخ ولو كان به كفيل لم تعد الكفالة فيهما خانية ثم ذكر لكونه فسخا فروعا ( ف ) الأول أنها ( تبطل بعد ولادة المبيعة ) لتعذر الفسخ بالزيادة المنفصلة بعد القبض حقا للشرع لا قبله مطلقا ابن ملك ( و ) الثاني ( تصح بمثل الثمن الأول وبالسكوت عنه ) ويرد مثل المشروط ولو المقبوض أجود أو أردأ ولو تقايلا وقد كسدت رد الكاسد (الدر المختار 5/ 124)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: