Burying the deceased in a land without the permission of the owner

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: A close relative passed away about six weeks ago. He was buried in a grave allocated by the burial service and administrators of the grave yard. I was recently approached by a friend and was told that it was a private grave which was paid for by their family and I was asked if it was possible to move the marhooms body to another grave. I find this very difficult. Please advise urgently.

Bismillaah

A: If the deceased was buried without the permission of the owner of the land then the owner has the right to ask for the body to be exhumed.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

له ( ولا يخرج من القبر إن أن تكون الأرض مغصوبة ) أي بعدما أهيل التراب عليه لا يجوز إخراجه لغير ضرورة للنهي الوارد عن نبشه وصرحوا بحرمته وأشار بكون الأرض مغصوبة إلى أنه يجوز نبشه لحق الآدمي كما إذا سقط فيها متاعه أو كفن بثوب مغصوب أو دفن في ملك الغير أو دفن معه مال إحياء لحق المحتاج قد أباح النبي صلى الله عليه وسلم نبش قبر أبي رعال لعصا من ذهب معه كذا في المجتبي قالوا ولو كان المال درهما ودخل فيه ما إذا أخذها الشفيع فإنه ينبش أيضا لحقه كما في فتح القدير وذكر في التبيين أن صاحب الأرض مخير إن شاء أخرجه منها وإن شاء ساواه مع الأرض وانتفع بها زراعة أو غيرها وأفاد كلام المصنف أنه لو وضع لغير القبلة أو على شقه الأيسر أو جعل رأسه في موضع رجليه أو دفن بلا غسل وأهيل عليه التراب فإنه لا ينبش قال في البدائع لأن النبش حرام حقا لله تعالى (البحر الرائق 2/ 210)

 

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar