Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Sajda-e-Tilaawat: Mandatory or Optional?

Sajda-e-Tilaawat: Mandatory or Optional?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Is it mandatory to make sajda-e-tilaawat when reciting the 14 sajda verses of the Qur’an?

Please refer to the Sahih Hadith mentioned below which says it is optional. Narrated Rabi`a RA: `Umar bin Al-Khattab RA recited Surat-an-Nahl on a Friday on the pulpit and when he reached the verse of Sajda he got down from the pulpit and prostrated and the people also prostrated. The next Friday `Umar bin Al-Khattab recited the same Sura and when he reached the verse of Sajda he said, “O people! When we recite the verses of Sajda (during the sermon) whoever prostrates does the right thing, yet it is no sin for the one who does not prostrate.” And `Umar did not prostrate (that day). Added Ibn `Umar “Allah has not made the prostration of recitation compulsory but if we wish we can do it.” (Bukhari – Vol. 2, Book 19, Hadith 183)

Is it mandatory to make sajda-e-tilaawat when reciting the 14 sajda verses of the Qur’an?

Bismillaah

A: Through reciting an aayat of sajdah it is waajib upon a person to make sajdah. However, one does not have to make the sajdah immediately, rather one has the choice of making the sajdah at the time of reciting the aayat of sajdah or later on.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( وهي على التراخي ) على المختار ويكره تأخيرها تنزيها ويكفيه أن يسجد عدد ما عليه بلا تعيين ويكون مؤديا وتسقط بالحيض والردة ( إن لم تكن صلوية ) فعلى الفور لصيرورتها جزءا منها
قال الشامي : قوله ( على المختار ) كذا في النهر والإمداد وهذا عند محمد وعند أبي يوسف على الفور هما روايتان عن الإمام أيضا كذا في العناية قال في النهر وينبغي أن يكون محل الخلاف في الإثم وعدمه حتى لو أداها بعد مدة كان مؤديا اتفاقا لا قاضيا اه قال الشيخ إسماعيل وفيه نظر أي لأن الظاهر من الفور أن يكون تأخيره قضاء قلت لكن سيذكر الشارح في الحج الإجماع على أنه لو تراخى كان أداء مع أن المرجح أنه على الفور ويأثم بتأخير فهو نظير ما هنا تأمل قوله ( تنزيها ) لأنه بطول الزمان قد ينساها ولو كانت الكراهة تحريمية لوجبت على الفور وليس كذلك ولذاكره تحريما تأخير الصلاتية عن وقت القراءة إمداد واستثني من كراهة التأخير ما إذا كان الوقت مكروها كوقت الطلوع فرع في التاترخانية يستحب للتالي أو السامع إذا لم يمكنه السجود أن يقول سمعنا وأطعنا غفرانك ربنا وإليك المصير (رد المحتار 2/ 109)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: