Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Investing in a Pension Fund: Permissible or Not?

Investing in a Pension Fund: Permissible or Not?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Is investing in a pension fund permissible?

Bismillaah

A: The pension fund is a riba based scheme. If one had invested his wealth in the pension fund or the money was invested on his behalf with his consent, then in both cases, apart from the capital amount invested, the returns will be haraam. The returns will have to be given in charity without the intention of receiving any reward. However if the money was invested by the company without one’s consent (e.g. it was mandatory in one’s contract), then the money received through the pension fund will be permissible.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّـهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَافَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّـهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿البقرة: ٢٧٥﴾

عن أبى هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال ليأتين على الناس زمان لا يبقى أحد إلا أكل الربا فإن لم يأكله أصابه من بخاره (سنن أبي داود # 3333)

عن فضالة بن عبيد صاحب النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال كل قرض جر منفعة فهو وجه من وجوه الربا ، موقوف (السنن الكبرى للبيهقي #10933)

باب الربا هو لغة : مطلق الزيادة وشرعا ( فضل ) … ( خال عن عوض ) … ( بمعيار شرعي ) … ( مشروط ) ذلك الفضل ( لأحد المتعاقدين ) أي بائع أو مشتر … ( في المعاوضة )

قال الشامي: (قوله أي بائع أو مشتر) أي مثلا فمثلهما المقرضان والراهنان قهستاني قال: ويدخل فيه ما إذا شرط الانتفاع بالرهن كالاستخدام والركوب والزراعة واللبس وشرب اللبن وأكل الثمر فإن الكل ربا حرام كما في الجواهر والنتف. (رد المحتار مع الدر المختار 5/ 168-170)

لأن الربا هو الفضل المستحق لأحد المتعاقدين في المعاوضة الخالي عن عوض شرط فيه (الهداية 3/ 78)

قال شيخنا : و يستفاد من كتب مشايخنا كالهداية وغيرها: ان من ملك بملك خبيث ولم يمكنه الرد الي المالك فسبيله التصدق علي الفقراء… والظاهر ان المتصدق بمثله ينبغي ان ينوي به فراغ ذمته و لا يرجو به المثوبة (معارف السنن 1/ 34)

فتاوى رحيمية 9/ 271

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: