Accepting a gift from the neighbour with merry christmas greetings

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I have received a huge box of chocolates from my neighbour and it was conveyed with Merry Christmas greetings with it. If we exchange it, would it be permissible to eat the chocolates or not?

Bismillaah

A: It is best for one not to accept the gift. However if one accepts it, then it will be permissible for one to consume it. Before consuming it, one should tear off the merry Christmas greetings in order to show that one neither supports their celebrations nor has any regard for it.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

باب ما جاء في قبول هدايا المشركين

لا يجوز قبول الهدية من المشركين إذا كان مورثا لودادتهم أو كان مبنيا على الاتلاف بهم ويجوز الأخذ في غير ذلك مثل ما يأخذ الملوك من الرعايا وعلى هذا يخرج الحكم فيما يبذله الهنود من ديارنا في أعيادهم ويتحفون أهل الإسلام فما كان مذلة لهم جاز وما كان فيه ذل للأخذ أو يكون للمودة المحضة لم يجز ولذلك قبل النبي صلى الله عليه وسلم هدايا بعض المشركين ورد بعضهم ليكون الأول من أول القسمين والثاني من ثانيهما وهذا هو المراد بقوله صلى الله عليه وسلم نهيت عن زبد المشركين وأجاب بعضهم بأن النهي عن القبول كان بعد القبول وعلى هذا يكون نسخا (الكوكب الدري 2/ 412)

فتاوى محمودية 27/ 62

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar