Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Can You Sell Something You Don’t Own?

Can You Sell Something You Don’t Own?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Salmaan owns a grocery store. Ismail phoned him and purchased a pack of long life milk from him. After concluding the sale on the phone, Ismail did not take possession of the milk but instead sold the milk to Bakr and asked Salmaan to deliver the milk directly to Bakr instead of bringing it to his store. Is it correct for Ismail to sell the milk to Bakr before taking possession of it?

Bismillaah

A: The law of shariat is that it is impermissible for one to sell the purchased item before taking possession of it.  Nabi (sallallahu ‘alaihi wasallam) has said in his mubaarak Ahaadeeth that a person should not sell the purchased item before taking possession of it (Saheeh Muslim #1525). Hence the correct procedure is that Ismail should first take possession of the milk and thereafter sell it to Bakr.

And Allah Ta’ala knows best.

عن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من ابتاع طعاما فلا يبعه حتى يقبضه قال ابن عباس وأحسب كل شيء بمنزلة الطعام (صحيح مسلم #1525)

ف(لا) يصح اتفاقا ككتابة وإجارة و (بيع منقول) قبل قبضه

قال الشامي : (قوله : وبيع منقول) مجرور بالعطف على كتابة (شامي ص147 ج5)

وأما شرائط الصحة فعامة وخاصة … وأما الخاصة … ومنها القبض في بيع المشترى المنقول (الفتاوى الهندية ص3ج3)

وإذا عرفت المبيع والثمن فنقول من حكم المبيع إذا كان منقولا أن لا يجوز بيعه قبل القبض (الفتاوى الهندية ص13ج3)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)


Q: Will it be Jaiz if Ismail appoints bakr as his agent to accept delivery on his behalf from salmaan? Many of the muslim owned businesses conduct their business dealings in the scenario mentioned above (as this saves time and costs).

Bismillaah

A: It is not permissible for Ismail to sell it to Bakr before taking possession of it. Similarly, if he appoints Bakr to take possession of it on his behalf and thereafter sells it to him, then too it will not be permissible. However, the solution in such a situation is that Ismail arrange his own transport and get it delivered to Bakr and thereafter sell it to him. In this way the sale with Bakr will be valid. Alternatively, Ismail can appoint someone to take possession of the item on his behalf and thereafter sell it to Bakr for him or after it is delivered, he himself may carry out the sale. In this way the sale with Bakr will be valid.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ولا يجوز بيع الآبق لنهي النبي عليه الصلاة والسلام عنه ولأنه لا يقدر على تسليمه إلا أن يبيعه من رجل زعم أنه عنده لأن المنهى بيع آبق مطلق وهو أن يكون آبقا في حق المتعاقدين وهذا غير آبق في حق المشتري ولأنه إذا كان عند المشتري انتفى العجز عن التسليم وهو المانع ثم لا يصير قابضا بمجرد العقد إذا كان في يده وكان أشهد عند أخذه لأنه أمانة عنده وقبض الأمانة لا ينوب عن قبض البيع ولو كان لم يشهد يجب أن يصير قابضا لأنه قبض غصب ولو قال هو عند فلان فبعه مني فباعه لا يجوز لأنه آبق في حق المتعاقدين ولأنه لا يقدر على تسليمه ولو باع الآبق ثم عاد من الإباق لا يتم ذلك العقد لأنه وقع باطلا لانعدام المحلية كبيع الطير في الهواء وعن أبي حنيفة رحمه الله أنه يتم العقد إذا لم يفسخ لأن العقد انعقد لقيام المالية والمانع قد ارتفع وهو العجز عن التسليم كما إذا أبق بعد البيع وهكذا يروى عن محمد (هداية 3/54)

(والآبق) ولو لطفله أو ليتيم في حجره، ولو وهبه لهما صح عيني؛ وما في الأشباه تحريف نهر (إلا ممن يزعم أنه) أي الآبق (عنده) فحينئذ يجوز لعدم المانع وهل يصير قابضا إن قبضه لنفسه أو قبضه ولم يشهد؟ نعم وإن أشهد لا؛ لأنه قبض أمانة فلا ينوب عن قبض الضمان؛ لأنه أقوى عناية، وإلا إذا أبق من الغاصب فباعه المالك منه فإنه يصح لعدم لزوم التسليم ذخيرة

قال الشامي: (قوله وإن أشهد لا إلخ) أي لا يصير قابضا؛ لأن قبضه هذا قبض أمانة، حتى لو هلك قبل أن يصل إلى سيده لا يضمنه فتح (قوله فلا ينوب عن قبض الضمان) أي عن قبض البيع فإنه مضمون بالثمن قال في الفتح: فإن هلك قبل أن يرجع إليه انفسخ البيع ورجع بالثمن اهـ. وأشار بهذا إلى ما في البحر عن الذخيرة إذا اشترى ما هو أمانة في يده من وديعة أو عارية لا يكون قابضا إلا إذا ذهب إلى العين إلى مكان يتمكن من قبضها فيصير الآن قابضا بالتخلية، فإذا هلك بعده هلك من ماله وليس للبائع حبس العين بالثمن؛ لأنه صار راضيا بقبض المشتري دلالة اهـ ملخصا (قوله وإلا إذا أبق إلخ) عطف على قوله إلا ممن يزعم أنه عنده (رد المحتار 5/69)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: