Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Why is purchasing an extended warranty not permissible

Why is purchasing an extended warranty not permissible

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Why do the Ulama say that purchasing extended warranty is not permissible?

Bismillaah

A: Purchasing extended warranty is impermissible as the elements of gambling and uncertainty are found in it. One is uncertain as to whether or not one will require the parts in the future. Any transaction wherein one is required to pay for something which is suspended upon an uncertain event is in actual fact gambling. In the case of gambling, one spends a certain amount of money in the hope of gaining something which is uncertain. One might lose all one’s money and get nothing or one might get something more or less than what one had spent. In both cases, acquiring the thing one had spent the wealth for is uncertain. Hence entering into such a transaction will be impermissible in Shari’ah. It is reported in the Mubaarak Hadith that Nabi (Sallallahu Alayhi Wasallam) prohibited any transaction wherein the element of uncertainty is found. Hence purchasing extended warranty is not permissible.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿المائدة: ٩٠﴾

عن أبى هريرة أن النبى صلى الله عليه وسلم نهى عن بيع الغرر (أبو داود #3378)

( إن شرط لمال ) في المسابقة ( من جانب واحد وحرم لو شرط ) فيها ( من الجانبين ) لأنه يصير قمارا

قال الشامي في رد المحتار: قوله ( من الجانبين ) بأن يقول إن سبق فرسك فلك علي كذا وإن سبق فرسي فلي عليك كذا زيلعي وكذا إن قال إن سبق إبلك أو سهمك إلخ تاترخانية قوله ( لأنه يصير قمارا ) لأن القمار من القمر الذي يزداد تارة وينقص أخرى وسمي القمار قمارا لأن كل واحد من المقامرين ممن يجوز أن يذهب ماله إلى صاحبه ويجوز أن يستفيد مال صاحبه وهو حرام بالنص ولا كذلك إذا شرط من جانب واحد لأن الزيادة والنقصان لا تمكن فيهما بل في أحدهما تمكن الزيادة وفي الآخر الانتقاص فقط فلا تكون مقامرة لأنها مفاعلة منه (رد المحتار 6/403)

فإن الغرر هو الخطر الذي استوى فيه طرف الوجود والعدم بمنزلة الشك (بدائع الصنائع 5/ 163)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: