Q: What are the laws pertaining to Takbeer-e-Tashreeq?
A: The relevant masaail pertaining to Takbeer-e-Tashreeq are as follows:
1. Q: What is the position of Takbeer-e-Tashreeq in Deen?
A: Takbeer-e-Tashreeq is waajib in Deen.
2. Q: When should the Takbeer-e-Tashreeq be recited?
A: It should be recited after every fardh Salaah, whether the Salaah was performed individually or in congregation.
3. Q: How many times should it be recited after every fardh Salaah?
A: It should “only” be recited once.
4. Q: On whom is Takbeer-e-Tashreeq waajib?
A: It is waajib on both baaligh men and women. However, men should recite it audibly and women should recite it softly.
5. Q: If one forgets to recite it after Salaah, then what should be done?
A: If the person remembers whilst seated on the musalla and has not yet spoken to anyone, then he should recite the Takbeer-e-Tashreeq. However, if he has spoken or engaged in any worldly activity, then the Takbeer-e-Tashreeq will fall off.
6. Q: If one intentionally leaves out reciting the Takbeer-e-Tashreeq, will he be sinful?
A: He will be sinful on account of omitting a waajib of Deen.
7. Q: For how many Salaah will the Takbeer-e-Tashreeq be recited?
A: The Takbeer-e-Tashreeq will be recited for twenty three Salaah commencing from the Fajr of the ninth of Zul Hijjah and terminating on the Asr of the thirteenth of Zul Hijjah.
8. Q: In the case where one is making qadha for missed Salaah during the days of Tashreeq, should he recite the Takbeer-e-Tashreeq after the qadha Salaah?
A: The Takbeer-e-Tashreeq will only be recited after those qadha Salaah which were missed during the days of Tashreeq of the same year.
9. Q: Should the Takbeer-e-Tashreeq be recited after the Eid Salaah?
A: It should be recited after the Eid Salaah.
ويجب تكبير التشريق في الأصح للأمر به (حاشية رد المحتار – باب العيدين 2/177)
وقالا بوجوبه فور كل فرض مطلقا ولو منفردا … إلى قوله: وعليه الاعتماد والعمل والفتوى في عامة الأمصار وكافة الأعصار (حاشية رد المحتار – 2/179)
ويجب تكبير التشريق في الأصح للأمر به مرة (حاشية رد المحتار – 2/177)
وقالا بوجوبه فور كل فرض مطلقا ولو منفردا أو مسافرا أو امرأة … إلى قوله: وعليه الاعتماد والعمل والفتوى في عامة الأمصار وكافة الأعصار ) و على مقتد مسافر أو قروي أو امرأة بالتبعية لكن المرأة تخافت (حاشية رد المحتار – 2/179)
عقب كل فرض عيني بلا فصل يمنع البناء ، قال ابن عابدين تحته: فلو خرج من المسجد أو تكلم عامدا أو ساهيا أو أحدث عامدا سقط عنه التكبير ، وفي استدبار القبلة روايتان ، ولو أحدث ناسيا بعد السلام ، الأصح أنه يكبر ولا يخرج للطهارة ، فتح (حاشية رد المحتار – 2/179)
قال ابن عابدين: وفيه نظر لما قدمناه عنه في بحث سنن الصلاة أن الإثم في ترك السنة أخف منه في ترك الواجب (حاشية رد المحتار – 2/178)
أوله من فجر عرفة وآخره إلى عصر العيد … إلى قوله: وقالا بوجوبه فور كل فرض مطلقا ولو منفردا أو مسافرا أو امرأة لأنه تبع للمكتوبة إلى عصر اليوم الخامس آخر أيام التشريق وعليه الاعتماد والعمل والفتوى (حاشية رد المحتار – 2/179)
أو قضى فيها منها من عامه (حاشية رد المحتار – 2/179)
ولا بأس به عقب العيد ، لأن المسلمين توارثوه ، فوجب اتباعهم وعليه البلخيون (حاشية رد المحتار – 2/180)
Answered by:
Mufti Zakaria Makada
Checked & Approved:
Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)