Home » Hanafi Fiqh » Fatwa.org.au » Leaking urine problem

Leaking urine problem

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwa.org.au
_
1) I’m 45 years old. I have had urine leakage problem for 5 years. Can I use tampons to hold my wudu for more than 1 salat?

2) If yes to questıon 1, can I keep leather socks on and do mash for 2 salat tımes?

3) Can a ma’zoor wear leather socks and do masah for a whole day and nıght lıke a normal person?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

1) If using tampons will prevent urine leakage, you should use them. The jurists have stated that if a person has a disorder due to which he is classified as a ma’zoor, if he can repel that disorder — such as with a bandage etc — it is compulsory on him to do so; and by repelling the disorder for a complete salat time, he will no longer remain a ma’zoor.

متى قدر المعذور على رد السيلان برباط أو حشو أو كان لو جلس لا يسيل ولو قام سال وجب رده ويخرج برده عن أن يكون صاحب عذر بخلاف الحائض إذا منعت الدرور فإنها حائض كذا في البحر الرائق ( الفتاوى الهندية: 1/46 ، دار الكتب العلمية )

When using a tampon, your wudu will remain intact as long as urine does not leak or reach the edge of the vaginal opening. Note that if urine comes down the string of the tampon, it will be considered leakage and your wudu will break. Similarly, if urine soaked tampon reaches the edge of the vaginal opening, it will be considered leakage and your wudu will break.

( ثم إن الكرسف إما أن يوضع في الفرج الخارج أو الداخل … وفي الثاني ) أي: وضعه في الفرج الداخل ( إن ابتلّ الجانب الداخل ) من الكرسف ( ولم تنفذ البلة ) أي لم تخرج ( إلى ما يحاذي حرف الفرج الداخل لا يثبت شيئ ) من الحيض ونقض الوضوء ( إلا أن يخرج الكرسف ) فحينئذ يثبت الحيض ونقض الوضوء ، لا من زمان الابتلال لما مر أن الشرط الخروج دون الإحساس … ( وإن نفذ )أي البلّة … أي خرجت إلى ما يحاذي حرف الفرج الداخل ( فيثبت ) حكمه من الحيض ونقض الوضوء ، ثم هذا إن بقي بعض الكرسف في الفرج الخارج ( وإن كان الكرسف كله في الداخل فابتلّ كله …فإن كان مبتلاّ ) … وفي نسخة “متسفّلا”… أي فإن كان مميّزا ( عن حرف ) الفرج ( الداخل ) ومتسفلا عنه بأن لم يحاذه ( فلا حكم له ) لعدم تحقق الشرط وهو الخروج كما مر ( وإلاّ ) بأن كان طرفه محاذيا لحرف الداخل أو أعلى منه متجاوزا عنه ( فخروج ) أي فذلك خروج للدم فيثبت به حكمه ( ذخر المتأهلين والنساء للبركوي وشرحه لابن عابدين: ص 172 – 174 ، دار الفكر )

2) If you make wudu and put on leather socks without urine leakage taking place (regardless of whether urine leakage takes place after putting on the leather socks), you can do masah on the leather socks for 24 hours if a non-traveller or 72 hours if a traveller.

3) A person who is classified as a ma’zoor due to continuously leaking urine, if he makes wudu and puts on leather socks without urine leakage taking place (regardless of whether urine leakage takes place after putting on the leather socks), he can do masah on the leather socks for 24 hours (if non-traveller) or 72 hours (if traveller) like a normal person. If, however, he has urine leakage when he makes wudu or he has it after completing wudu but before putting on leather socks, he can only do masah on the leather socks until the expiry of the current salat time.

For information on the definition of a ma’zoor, you can search our site.

في منية المصلي: ( المسح عليهما جائز بالسنة … من كل حدث موجب للوضوء… إذا لبسهما على طهارة كاملة … فإن كان ) الماسح ( مقيما يمسح يوما وليلة وإن كان مسافرا يمسح ثلاثة أيام ولياليها … بخلاف ما إذا كان ملبوسا على طهارة ناقصة عند الحدث ) حيث لا يجوز المسح عندنا خلافا لزفر ( والطهارة الناقصة هي طهارة صاحب العذر ) وكذا طهارة المتيمم ( حتى إن المستحاضة … ومن في معناها ) كصاحب سلس البول أو انفلات الريح أو استطلاق البطن أو الرعاف الدائم أو الجرح الذي لا يرفأ ( إذا توضأت ولبست ) الخف ( قبل أن يظهر منها شيء ) من دم الاستحاضة ( تمسح كالأصحاء ) لأنها لبست على طهارة كاملة ( ولو لبست بطهارة العذر ) أي بعدما ظهر منها شيء ( تمسح في الوقت فقط ) إن أحدثت بعد اللبس حدثا غير عذرها ( منية المصلي وغنية المبتدي: ص 83 – 84 ، مكتبة نزار مصطفى الباز )

وفي الشامي: ثم إنه لا يخلو إما أن يكون العذر منقطعا وقت الوضوء واللبس معا أو موجودا فيهما أو منقطعا وقت الوضوء موجودا وقت اللبس أو بالعكس فهي رباعية  ففي الأول حكمه كالأصحاء لوجود اللبس على طهارة كاملة فمنع سراية الحدث للقدمين وفي الثلاثة الباقية يمسح في الوقت فقط فإذا خرج نزع وغسل كما في البحر لكن ما ذكره من نقصان طهارة التيمم والمعذور تبع فيه الزيلعي قال في النهر وعورض بأنه لا نقص فيهما ما بقي شرطهما وإنما لم يمسح المتيمم بعد رؤية الماء والمعذور بعد الوقت لظهور الحدث السابق حينئذ على القدم والمسح إنما يزيل ما حل بالممسوح لا بالقدم ولذا جوزنا لذي العذر المسح في الوقت كلما توضأ لحدث غير الذي ابتلي به إذا كان السيلان مقارنا للوضوء واللبس ( رد المحتار: 1/502 ، دار المعرفة )

And Allah knows best.

Mufti Faizal Riza
17/1/2012

This answer was collected from Fatwa.org.au, which is connected to Darul Ifta Australia, based in Melbourne, Australia.
It is operated by Mufti Faizal Riza, a student of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: