Rent amount not discussed

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

I rented an apartment from a friend for five years. We are now in the second year. We did not discuss the rent amount per annum initially. How should we proceed if there is a dispute?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

To fix the rent amount is necessary in advance. If the rent amount is not fixed, the ijārah (lease) becomes fāsid (invalid) and the market value becomes necessary. Therefore, for the past, the market value is necessary.

However, for the future, if you wish to continue to rent the apartment, you should mutually fix all the terms including the rate from this point onward. This does not have to be the market rate. If you cannot agree, you should stop renting.

قال محمد في الأصل (٣/٤٦٦، طبعة قطر): وإذا استأجر الرجل دارا بدراهم مسماة كل شهر فهو جائز، وكذلك الدنانير، وكذلك الفلوس. وقال: وإن ترك شيئا من هذا لم يسمه فسدت الإجارة. وقال في مسئلة أخرى (٣/٤٧٨ و ٤٨٤): فإن سكنها كان عليه أجر مثلها، انتهى. وقال الحصكفي (٦/٥): وشرطها كون الأجرة والمنفعة معلومتين، لأن جهالتهما تفضي إلى المنازعة. وقال (٦/١١): أما في الفاسدة فلا) يجب الأجر (إلا بحقيقة الانتفاع). وقال (٦/٤٨): (و) تفسد (بجهالة المسمى) كله أو بعضه كتسمية ثوب أو دابة أو مائة درهم على أن يرمها المستأجر لصيرورة المرمة من الأجرة فيصير الأجر مجهولا (و) تفسد (بعدم التسمية) أصلا أو بتسمية خمر أو خنزير (فإن فسدت بالأخيرين) بجهالة المسمى وعدم التسمية (وجب أجر المثل) يعني الوسط منه ولا ينقص عن المسمى لا بالتمكين بل (باستيفاء المنفعة) حقيقة كما مر، انتهى. وراجع محمود الفتاوى (٣/٩١)۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

10 Jumādā al-Ūlā 1440 / 16 January 2019

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar