Porcine Nerve

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

A patient has a nerve problem because of which he is in constant pain. A procedure was done in the past to remove that nerve and a synthetic nerve was implanted. Unfortunately, the symptoms have persisted. In this instance, the only other option that is available is to implant a porcine nerve. Would this be permitted?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

You should consult Muslim doctors and seek a Halal alternative. If, however, there is no Halal alternative available, it will be permissible to use the porcine nerve as a last resort.

قال فخر الإسلام البزدوي: فعل الاستشفاء بالحرام إنما لا يجوز إذا لم يعلم أن فيه شفاء، أما إذا علم أن فيه شفاء وليس له دواء آخر غيره يجوز الاستشفاء به، كذا في البناية (١٢/٢٧١). وقال الزيلعي في تبيين الحقائق (٦/٣٣): قال في النهاية: يجوز التداوي بالمحرم كالخمر والبول إذا أخبره طبيب مسلم أن فيه شفاء، ولم يجد غيره من المباح ما يقوم مقامه. وقال (٦/٤٩): وذكر في النهاية أن الاستشفاء بالحرام جائز إذا علم أن فيه شفاء، وليس له دواء آخر غيره وعزاه إلى الذخيرة، انتهى. وقال البابرتي في العناية (١٠/٦٧): فإن علم أن فيه شفاء وليس له دواء آخر غيره يجوز له الاستشفاء به. وقال الحصكفي في الدر المختار (١/٢١٠): وقيل: يرخص إذا علم فيه الشفاء ولم يعلم دواء آخر كما رخص الخمر للعطشان وعليه الفتوى، انتهى. وراجع رد المحتار (٥/٢٢٨)۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

24 Rabīʿ al-Awwal 1440 / 2 December 2018

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar