Performing Hajj with borrowed money

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

We are both capable of affording Hajj. However, we are short of cash at the moment and my mother has offered to give us money. If we perform Hajj with this money, will this be considered our obligatory Hajj if we intend this?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

Your obligatory Hajj will be fulfilled if you intend this, irrespective of you receiving the money as a gift or a loan and irrespective of whether you are financially capable of affording Hajj or not.

قال السرخسي في المبسوط (٤/١٥٠): بأي طريق وصل الفقير إلى ذلك الموضع وجب الأداء، فإنما حصل أداؤه بعد الوجوب فكان فرضا، انتهى. وراجع أصوله (١/١٠٥). وقال الكاساني في البدائع (٢/١٢٠): لا يجب الحج عليه في الابتداء، ثم إذا حج بالسؤال من الناس يجوز ذلك عن حجة الإسلام حتى لو أيسر لا يلزمه حجة أخرى. وقال: إذا بلغ مكة وهو يملك منافع بدنه فقد قدر على الحج بالمشي وقليل زاد فوجب عليه الحج، فإذا أدى وقع عن حجة الإسلام، انتهى. وقال الحدادي في الجوهرة النيرة (١/١٥٠): إذا حج الفقير أجزأه عن حجة الإسلام حتى لو استغنى بعد ذلك لا يلزمه حجة أخرى، انتهى. وقال علي القاري في شرح اللباب (ص ٥٥): لو تكلف الفقير وحج ونوى حج الفرض أو أطلق جاز له وسقط عنه فرضه، انتهى۔

فائدة: قال علي القاري (ص ٥٧) وحكاه ابن عابدين في منحة الخالق (٣/٧٤): لو حج الفقير نفلا يجب عليه أن يحج حجا ثانيا، ولو أطلق يصرف إلى الفرض، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

10 Ṣafar 1440 / 20 October 2018

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar