Mourning for divorcee

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

If a wife is divorced one revocable (rajʿī) divorce and starts her ʿIddah, is she required to mourn (refraining from adornment, perfume etc)?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

No. Mourning is only for a widow or a divorcee via an irrevocable divorce; whether that is in the form of three divorce or one bāʾin (irrevocable) divorce. A bāʾin divorce is where explicit words of divorce are not used.

قال محمد في الجامع الصغير (ص ٢٣٣): والمبتوتة والمتوفى عنها زوجها لا تدهنان بزيت مطيب ولا غير مطيب ولا بشيء من الأدهان إلا من وجع، انتهى. وقال القدوري في مختصره (ص ١٧٠): وعلى المبتوتة والمتوفى عنها زوجها إذا كانت بالغة مسلمة الإحداد وهو ترك الطيب والزينة والدهن، انتهى. وقال السرخسي في المبسوط (٦/٥٨): أما المبتوتة وهي المختلعة والمطلقة ثلاثا أو تطليقة بائنة فعليها الحداد في عدتها عندنا. وقال (٦/٥٩): وصفة الحداد أن لا تتطيب ولا تدهن ولا تلبس الحلي ولا الثوب المصبوغ بالعصفر أو الزعفران لأن المقصود من هذا كله التزين. وقال: وأما المطلقة طلاقا رجعيا فلا بأس بأن تتطيب وتتزين بما أحبت من الثياب لأن نعمة النكاح والحل ما فاتت بعد، لأن الزوج مندوب إلى أن يراجعها والتزين مما يبعثه على مراجعتها، فتكون مندوبة إليه أيضا، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

5 Jumādā al-Ūlā 1440 / 11 January 2019

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar